Ook ondersteuning voor jongeren vanuit ‘participatiebudget’

De SP wil dat begeleiding van jongeren die zonder diploma of werk dreigen te raken wordt ondersteund vanuit het zogeheten participatiebudget. Dat is een pot geld van gemeenten voor re-integratie, inburgering en volwassenenonderwijs. Het kabinet wil dat hiermee alleen mensen boven de achttien geholpen worden, maar de SP wil dat ook jongeren die nog een leer- of kwalificatieplicht hebben ondersteund kunnen worden. Een Kamermeerderheid heeft zich inmiddels achter de SP geschaard.

Tweede Kamerlid Sadet Karabulut: “Juist jongeren die dreigen uit te vallen op school of werkeloos worden moeten we helpen. Het nieuwe participatiebudget kan hiervoor erg nuttig zijn. Niet alleen om de samenleving later geld te besparen, maar vooral om jongeren een vak te leren en te begeleiden naar werk.”

Het voorstel van het kabinet voor een participatiebudget wordt vandaag in de Tweede Kamer besproken. Gemeenten kunnen dit geld alleen in uitzonderingsgevallen inzetten voor jongeren. Het kabinet beroept zich op andere budgetten die gemeenten krijgen om het voortijdig schoolverlaten terug te dringen. Karabulut wijst er op dat er een groep jongeren is die zulke complexe problemen hebben, dat het normale onderwijsaanbod en het beschikbare geld niet toereikend is. “Wij vinden dat juist een geïntegreerde aanpak voor deze jongeren hard nodig is. Het participatiebudget biedt deze kans en die moeten we als samenleving niet laten lopen.”