Koenders moet hulp aan Burundi herzien

SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) vrijdag verzocht de ontwikkelingshulp die Nederland geeft aan Burundi te herzien. Volgens Irrgang vinden er te veel mensenrechtenschendingen plaats om het land zonder voorwaarden miljoenen aan begrotingsteun te geven.

Nederland geeft de Burundese regering jaarlijks ruim tien miljoen euro aan ontwikkelingshulp. In veel ontwikkelingslanden waar het bestuur nog niet goed genoeg functioneert worden hieraan voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld de eis dat het geld ten goede komt aan onderwijs of gezondheidszorg. De Nederlandse hulp aan Burundi wordt echter zonder voorwaarden gegeven via zogenaamde algemene begrotingsteun. Irrgang is daar verbaasd over: “In Burundi zijn de afgelopen maanden tientallen oppositieleden uit het parlement gelicht of gearresteerd en gevangengezet. Ook vindt er op grote schaal marteling van burgers plaats door de politie en is er fraude geconstateerd bij de commissie die belast is met de demobilisatie, ontwapening en reïntegratie van voormalige soldaten. Terwijl de hulp die Nederland geeft volgens Koenders juist gebruikt zou worden om een einde aan deze misstanden te maken.”

De SP is voorstander van ontwikkelingshulp, maar die moet volgens Irrgang in het geval van Burundi op een andere manier en onder voorwaarden worden verstrekt. “Het moet duidelijk zijn dat de hulp effectief is en niet gebruikt wordt voor mensenrechtenschendingen”.