Kant: Staatskas is geen PvdA campagnekas

SP-fractievoorzitter Agnes Kant noemt de PvdA-mail waarin opgeroepen werd om het eenmalig extraatje van 50 euro voor minima als groot PvdA-succes te claimen ongepast en gênant. Kant: “Er is niets mis mee om een succes te claimen, en het is mooi dat de mensen er één keer iets bij krijgen. Maar de staatskas is geen PvdA-campagnekas. Het meest stuitende is wel dat de PvdA goede sier maakt met een eenmalig extraatje terwijl ze helemaal niet opkomen voor de lage inkomens. Voor het tweede jaar op rij gaan deze mensen er op achteruit.”

In een mail aan PvdA-fracties werd het extraatje als ‘een spectaculaire, unieke en landelijke PvdA-actie’ aangekondigd. De mail werd ondertekend door PvdA-Kamerleden Hans Spekman en Paul Tang en de staatssecretaris van Sociale Zaken. Kant: “De staatssecretaris had hier natuurlijk nooit zijn handtekening onder mogen zetten, dat hij dat erkent is terecht. Maar de toon van mail geeft een inkijk in wat belangrijker is bij de PvdA: de PR en reclame, of echt iets beteken voor mensen die het nodig hebben.”

Kant vroeg zich in het debat af wanneer de PvdA nu echt gaat opkomen voor de mensen met de lage inkomens. “Armoede los je niet op met lippendiensten, of een eenmalig Sinterklaas- of Kerstcadeau. We hebben het van harte ondersteund. Maar het lost structureel voor de mensen die jarenlang van te weinig moeten rondkomen helaas niet op.”