Kant: Salaris Zalm onacceptabel

SP-Fractievoorzitter Agnes Kant vindt het onacceptabel dat ex-minister Zalm 750.000 euro per jaar krijgt voor zijn werk als directeur van ABN-Amro en Fortis Bank Nederland. Kant: “Iedereen is het eens dat we op zoek moeten naar een nieuwe moraal in de financiële wereld en Bos geeft nu het 'goede voorbeeld' door een directeur van een genationaliseerde bank direct vijf keer zoveel als de minister-president te geven. Als dit de nieuwe moraal is, dan zie ik het somber in voor de toekomst.”

SP-Senator Geert Reuten vroeg dinsdag in de Algemene Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer aan minister Bos wat het salaris van ex-minister Zalm precies ging worden. Het antwoord was 750.000 euro, plus een bonus van maximaal de helft van zijn jaarsalaris als hij de bank met winst weet te verkopen. Bos verklaarde dat Zalm daarmee 'de minst verdienende directeur was van een bank met deze omvang'. Kant: “Dat zal best, maar dat rechtvaardigt nog niet dit salaris. Leg het maar eens uit aan al die mensen die part noch deel hadden aan de crisis, maar die er nu wel door geraakt worden. Die willen geen graaiers meer aan de top, maar betrokken bestuurders die begrijpen dat om een systeem te veranderen, zij zelf ook moeten veranderen.”

Onlangs gaf minister Bos aan dat hij een salarisplafond wilde instellen voor topmensen van overheidsbedrijven. Volgens hem mochten deze maximaal 350.000 euro gaan verdienen, oude contracten daar gelaten. Kant: “Bij de eerste de beste lakmoesproef valt hij door de mand. Mooie praatjes, maar geen daden. Zalm verdient meer dan het dubbele dan de door Bos zelf gestelde grens. Hoe geloofwaardig ben je dan nog?”

Betrokken SP'ers