Initiatiefwet SP en SGP: ‘Stop sluiproutes die de Winkeltijdenwet omzeilen’

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen en SGP-fractievoorzitter Van der Vlies willen de 'sluiproutes' afsluiten die gemeenten en bedrijven benutten om de bepalingen van de Winkeltijdenwet te omzeilen. Zij dienen daartoe vandaag gezamenlijk een initiatief-wetsontwerp in bij de Tweede Kamer.

De huidige Winkeltijdenwet bindt het aantal koopzondagen per gemeente of gebied aan een maximum van twaalf. Hiermee biedt de wet bescherming aan werknemers en kleine winkeliers terwijl het tegelijkertijd het bijzondere karakter van de zondag onderstreept. Van de bescherming voor werknemers en zelfstandigen komt zo goed als niets meer terecht nu steden als Leiden en Almere de 'toerismebepaling' misbruiken om alle winkels op alle zondagen open te laten zijn in de hele gemeente. In diverse plaatsen - bijvoorbeeld Apeldoorn- speelt de kwestie dat gewone supermarkten op zondag de regels voor avondwinkels gebruiken. Daardoor kunnen zij elke zondag na 16.00 uur open zijn.

Het toerisme dat de vraag naar ruimere winkelopenstelling op zondag rechtvaardigt moet van structurele en uitzonderlijke aard en omvang zijn in het voorstel van SP en SGP. Het gaat bijvoorbeeld om een historisch centrum van internationale allure of de boulevard van een badplaats aan de Noordzeekust met massale bezoekersstromen. In de gemeentelijke verordening moet het toeristisch deel van de gemeente nauwkeurig worden afgebakend en dus niet gelden voor winkelcentra in woonwijken en meubelboulevards. De toeristische aantrekkingskracht moet gelegen zijn buiten de winkelopenstelling – die kan dus nooit bedoeld zijn om het toerisme aan te wakkeren.

Gesthuizen en Van de Vlies

Ook willen de partijen dat gemeenten alleen na goedkeuring door de minister van Economische Zaken gebruik kunnen maken van de toerismebepaling om niet te gemakkelijk alle zondagen per jaar open te kunnen zijn. De aangescherpte regels maken gebruik van de toerismebepaling veel moeilijker.

Gesthuizen: "De SP vindt het belangrijk dat kleine winkeliers niet kapot worden geconcurreerd door grote winkelketens die wel de capaciteit hebben om elke zondag open te kunnen zijn. Om geen omzet mis te lopen, zullen ze zelf op de extra openingstijden aan het werk moeten. Voor een dag extra personeel inhuren is vaak geen optie. Dat is op de lange termijn niet vol te houden en dus moeten ze het vaak noodgedwongen opgeven. Uiteindelijk houdt je dan een grote eenheidsworst aan grote winkelketens over. Dat is iets waar de SP zich tegen verzet."

Van de Vlies: "Voor de SGP is de klassiek-christelijke opvatting en invulling van de zondag als dag gewijd aan Gods dienst daarbij richtinggevend. Daarbij horen rust en bezinning, zeker in een tijd van toenemende onrust en gejaagdheid geen overbodige luxe. En dag per week rust, daar knapt een mens van op. Daarnaast neemt de SGP het ook op voor de belangen van de winkeliers in het MKB die moeten opboksen tegen de grootwinkelbedrijven en voor de werknemers die de zondag voor zichzelf en voor hun gezin willen houden."

De samenwerking tussen SP en SGP is misschien niet iets wat voor de meeste mensen erg voor de hand ligt. Toch is het volgens Sharon Gesthuizen in dit geval helemaal niet zo onbegrijpelijk: “Iedereen weet dat de SP en de SGP politiek bedrijven vanuit fundamenteel andere beginselen. Maar die verschillende uitgangspunten leiden in dit geval tot een gezamenlijke conclusie, namelijk dat we om meerdere redenen minder winkels open willen zien op zondag”.

De belangrijkste wetswijzigingen die de SP en de SGP voorstellen zijn:

* Alleen toerisme van structurele en uitzonderlijke aard en omvang kan reden zijn voor gebruik van de toerismebepaling. * De regels voor toerisme gelden alleen in het strikt toeristische gebied. * Gemeenten moeten bij het maken van de afweging voor zondagsopenstelling uitdrukkelijk rekening houden met de belangen van werknemers en kleine winkeliers, het bijzondere karakter van de zondag en de consequenties voor openbare orde en veiligheid. * Gebruik maken van de regels voor toerisme heeft goedkeuring van de Minister van Economische Zaken nodig. * Gewone supermarkten mogen niet langer gebruik maken van de regels voor avondwinkels op zondag.

Gesthuizen en Van de Vlies