Heropen onderzoek Schipholbrand

SP-Kamerlid Jan de Wit wil dat minister van Justitie Hirsch Ballin in overleg treedt met de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het onderzoek naar de Schipholbrand heropent. De SP-er vraagt dit naar aanleiding van de de NOVA uitzending van 13 november waar met behulp van nieuwe computertechnieken werd getoond dat de brand mogelijk niet is ontstaan in de cel van de inmiddels voor brandstichting veroordeelde Libische asielzoeker. De Wit:“ Ik wil snel opheldering van minister van Justitie Hirsch Ballin over deze nieuwe bevindingen. Hij moet in overleg met de Onderzoeksraad voor Veiligheid om er voor te zorgen dat de onderste steen bovenkomt. Als dit betekent dat er extra onderzoek nodig is dan moet het onderzoek naar de oorzaak van de brand zo snel mogelijk worden heropend.”

Bij de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost in 2005, kwamen 11 mensen om het leven. Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid schetste een ontluisterend beeld van de omstandigheden die er toe hebben geleid dat een brand in een cel is verworden tot een catastrofe die aan elf mensen het leven heeft gekost en van de manier waarop met de overlevenden is omgegaan. De ministers Donner en Dekker zijn destijds in reactie op het rapport afgetreden.