Zwarte dag voor wachtenden op een orgaan

Het nijpende tekort aan orgaandonoren kan alleen worden opgelost met een actief registratiesysteem (ADR), waarbij iedere Nederlander wordt gevraagd of hij zijn organen bij zijn dood ter beschikking wil stellen. Dat stelde SP-Kamerlid Henk van Gerven in een debat over orgaandonatie in de Tweede Kamer woensdag. Er was echter geen meerderheid voor dit voorstel. Van Gerven: “Na tien jaar doormodderen met het huidige systeem komt er het zoveelste onderzoek. Na de zwarte dag op de beurs is dit een zwarte dag voor de wachtenden op een orgaan.”

Volgens Van Gerven is het geen optie de huidige situatie met betrekking tot orgaandonatie te handhaven. “We weten van zeven miljoen mensen niet of zij donor willen zijn of niet. We weten echter wel dat er vorig jaar 157 mensen zijn overleden die op de wachtlijst stonden voor een donororgaan. Ook weten we dat de wachttijd voor een donororgaan is toegenomen van gemiddeld 2,5 naar 4 jaar. Daar moet absoluut iets aan veranderen”, aldus het Kamerlid.

De oplossing van minister Klink, het zogeheten activerend toestemmingssysteem zet volgens Van Gerven geen zoden aan de dijk. Van Gerven: “Ook het voorstel van CDA en PvdA om een donorkaart in te voeren gaat de wachtlijsten niet opheffen. Sterker nog, het brengt ons weer terug bij het donorcodicil, en dus weer terug bij af. Het grootste probleem blijft dat het allemaal te vrijblijvend is, terwijl we te maken hebben met een heel ernstige kwestie: er gaan onnodig mensen dood. En iedereen in Nederland beseft dat ook. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat driekwart van de Nederlanders voor actieve donorregistratie is.”

Volgens het Kamerlid was de afstand tussen politiek, in dit geval minister Klink en de coalitiepartijen, en de burger zelden zo groot. Van Gerven: “Als we hier met zijn allen erkennen dat het tekort aan organen, waarbij levens op het spel staan, een groot maatschappelijk probleem is, dan mogen we toch wel van mensen vragen om een keuze te maken.”

Betrokken SP'ers