'Zonnekoning' aangepakt, nu tijd voor structurele maatregelen

Minister Vogelaar gaat als dat nodig is de 'zonnekoningdirecteur' van de Amsterdamse woningcorporatie Rochdale strafrechtelijk vervolgen. Dit zei ze tegen SP-Kamerlid Remi Poppe tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer. Poppe is niet tevreden: "Na jaren van zelfregulering en schaalvergroting binnen de corporatiesector kun je wachten op dit soort excessen. Ik wil structurele maatregelen die dit gewoon onmogelijk maken en daar zie ik de minister nog weinig haast mee maken."

De Telegraaf berichtte afgelopen weekend dat de directeur van de woningcorporatie zich gedraagt als zonnekoning, compleet met een Maserati met chauffeur, een villa met tennisbaan en zwembad in Spanje plus een riant salaris. Naar aanleiding hiervan greep de Raad van Commissarissen in en schorste de directeur. Poppe: "Mooi hoor, maar dit gedrag speelt al veel langer, en het is diezelfde raad van Commissarissen die het altijd heeft toegelaten. Dit bewijst dat de zelfregulering binnen de corporatiesector niet werkt. De minister moet de teugels strak aantrekken om dit soort gevallen te voorkomen."

Volgens Poppe moet er een salarisplafond komen voor corporatiebestuurders. "De twee directeuren van Rochdale streken samen in 2005 nog 1,2 miljoen euro op. Dit is maatschappelijk geld, opgebracht door de huurders. Het is natuurlijk onacceptabel dat er dit soort bedragen worden uitgekeerd en daarom mag een corporatiebestuurder wat mij betreft niet meer verdienen dan een minister."