SP-senator wil ook medische hulp voor illegaal met kiespijn

Eindelijk, zo ziet het er naar uit, wordt vanaf volgend jaar de medische zorg aan illegalen in ons land goed geregeld. Tien jaar lang gold er een ingewikkeld systeem van betaling van hen die de zieke illegaal hielp. Maar met de wetswijziging die warm werd onthaald in de Eerste Kamer, worden bijna alle problemen opgelost. Het wetsvoorstel regelt dat artsen, die vanuit hun professionele verantwoordelijkheid nu eenmaal verplicht zijn om ‘medisch noodzakelijke zorg’ te verlenen, aanspraak kunnen maken op een vergoeding, als ze er niet in slagen om de kosten te verhalen op een illegale patiënt. Ze krijgen straks uit een speciaal ingesteld fonds een vergoeding van 80% van hun kosten. Geen honderd procent omdat de prikkel voor de medicus moet blijven om te proberen de illegaal te laten (mee)betalen.

Een illegale vreemdeling heeft vaak geen geld om te betalen. Hij kan zich niet verzekeren en heeft bovendien een inkomsten- en uitkeringsverbod in ons land. “Het enige fundamentele recht waarop deze groep mensen zich kan beroepen is het recht op gezondheidszorg, een recht dat uitgaat van de noden van de zwakken en niet van de wens van de sterken”, aldus SP-senator Tineke Slagter.

Zij had overigens haar twijfels over de vraag of de zaak per 1 januari 2009 geregeld kan zijn omdat illegalen met gezondheidsproblemen alleen terecht kunnen bij zorginstellingen, waarmee de overheid een contract heeft gesloten. En de meeste contracten moeten nog gesloten worden. Maar volgens de minister komt het wel goed met die contracten.

Daarnaast zat de SP-senator met een ander probleem, waarin de nieuwe wet niet voorziet: de illegale vreemdeling die met een barstende kiespijn aanklopt. De tandarts die hem helpt, heeft straks geen recht op een vergoeding uit het fonds, omdat tandartshulp nu eenmaal niet in ons basispakket zit en volwassen Nederlanders daarvoor een aanvullende verzekering afsluiten. “Maar”, zegt Tineke Slagter, “we weten allemaal dat geen enkele illegaal zich aanvullend kan verzekeren. Met dit voorstel blijft tandheelkundige hulp voor deze mensen onbereikbaar en zullen velen van hen veel pijn krijgen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Ze kreeg bijval van andere fracties en diende daarop, samen met PvdA, Groenlinks, CDA en CU/SGP een motie in waarin wordt verzocht om ook de tandartszorg aan illegalen te gaan vergoeden. Dat bracht minister Klink tot de toezegging dat hij dit probleem het komende half jaar wil evalueren en dan eventueel met een wetswijziging te komen. Waarop Tineke Slagter besloot om haar motie tot die tijd aan te houden.