Schaf Innovatieplatform af

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat het Innovatieplatform zo snel mogelijk wordt opgedoekt. “Nadenken over innovatie is belangrijk, maar de manier van werken van het Innovatieplatform is pure geldverspilling. Het kabinet moet investeren in echte innovatie en niet in dit soort PR-praatclubs”, aldus Gesthuizen.

Het Innovatieplatform is vijf jaar geleden opgericht om Nederland in de wereldwijde top vijf op het gebied van hoger onderwijs, onderzoek en innovatie te brengen. Maar volgens Gesthuizen komt het platform alleen maar met nutteloze ideeën, zoals het aanleggen van een polder voor de Nederlandse kust in de vorm van een tulp. “Eén van de laatste ideeën van het Innovatieplatform is de zogenaamde Paint The World Orange-contest. Deze wedstrijd moet een idee opleveren om het economisch imago van Nederland in het buitenland te verbeteren. Maar het ministerie van Economische Zaken zou daar zelf mee bezig moeten zijn en bovendien heb je geen platform nodig om zo’n ‘contest’ te organiseren”, zegt Gesthuizen.

Betrokken SP'ers