nieuws

Roemer pleit voor veiligheidsplan spoorwegovergangen

SP-Kamerlid Emile Roemer vindt het hoog tijd voor een nieuw offensief om ongevallen op gevaarlijke spoorwegovergangen tegen te gaan. Hij heeft daarom donderdag een aantal concrete voorstellen gedaan die minister Eurlings in een veiligheidsplan spoorwegovergangen zou moeten opnemen. Roemer: “Met het treffen van enkele goede maatregelen kan het aantal slachtoffers bij de overgangen makkelijk verder teruggebracht worden. Hiermee kunnen we veel leed voorkomen.”

Woensdagmiddag kwam er nog een vrouw om het leven bij een spoorwegovergang in Oss. Op dit traject vinden relatief veel ongevallen plaats. Roemer: “Het is duidelijk dat op dergelijke plekken nog wat aan de veiligheid dient te verbeteren.” Het regeringsbeleid was in de jaren ‘90 erg effectief en heeft geleid tot een forse daling van het aantal slachtoffers bij spoorwegovergangen. Volgens de SP is het nu tijd om opnieuw een slag te maken in het verbeteren van de spoorveiligheid bij overwegen.

De SP doet vier voorstellen die in het Veiligheidsplan spoorwegovergangen behoren te staan:

  • Dubbele bomen - Verreweg de meeste spoorovergangen zijn ondertussen uitgerust met halve spoorbomen, waarlangs te slalommen is. Indien er gekozen wordt voor dubbele bomen die de hele weg aan weerszijde van het spoor afsluiten, kan dit voorkomen worden. Om te voorkomen dat er verkeer tussen de bomen vast komt te zitten moet de achterste boom later dalen en moet er voldoende ruimte zijn tussen de spoorbomen en het spoor voor fietsers en voetgangers.
  • Halve bomen met meer veiligheid - Indien er toch halve bomen blijven bestaan, zouden de weghelften fysiek van elkaar gescheiden moeten worden. Door deze fysieke scheiding is slalommen niet meer mogelijk. Ook zouden gemeenten samen met ProRail moeten letten op de ruimtelijke indeling. Nu is een situatie nog te vaak onoverzichtelijk waardoor de gevaren van slalomgedrag niet goed te overzien zijn.
  • Niet meer onder de bomen door – Om te voorkomen dat mensen spoorbomen kunnen passeren, moeten er metalen flappen onder komen en moet eromheen lopen onmogelijk gemaakt worden. Verder moet de sluitingstijd van bomen zoveel mogelijk verkort worden door dit beter af te stemmen op de passeertijd van een trein.
  • Voorlichting – Er moeten meer voorlichtingsbijeenkomsten op scholen georganiseerd worden. Automobilisten moeten weten dat zij nooit op spoorovergangen moeten stilstaan en desnoods door een spoorboom kunnen rijden indien zij bekneld raken. En voor fietsers en voetgangers is het gewenst om duidelijke plekken aan te geven bij een overgang waar zij veilig kunnen staan.

Betrokken SP'ers