Oppositie houdt staatscommissie Grondwet tegen

Op verzoek van SP-Kamerlid Ronald van Raak is het debat over de instelling van een staatscommissie voor vernieuwing van de Grondwet stopgezet. Tijdens een overleg woensdagavond laat bleken alleen CDA, PvdA en ChristenUnie iets te zien in de staatscommissie. Mede namens VVD en D66 vroeg Van Raak de ministers Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Hirsch Ballin van Justitie nog eens goed na te denken of zij een staatscommissie willen die alleen steun krijgt van de regeringpartijen.

Van Raak: “De Grondwet is geen politiek programma, maar een opsomming van de spelregels van onze democratie. De regering wil een soort beginselverklaring opnemen, over onze nationale identiteit. Maar de SP heeft heel andere opvattingen over wie we zijn en waar we heen moeten dan CDA, PvdA en ChristenUnie. In die ‘preambule’ zullen of nietszeggende algemeenheden staan, of er zullen dingen in staan waar veel Nederlanders het niet mee eens zijn.”

De regering wilde de Grondwet via de staatscommissie ook “weerbaar” maken, door het minder gemakkelijk te maken grondrechten te veranderen. Volgens Van Raak wordt de democratie echter niet weerbaar door strenge regels, maar door de betrokkenheid van mensen. “Het geringe vertrouwen van mensen in dit kabinet, dat is de echte bedreiging voor onze democratie”, zegt hij. Een ander heikel punt is het plan van het kabinet om het Nederlands in de Grondwet op te nemen. Van Raak: “Als we dat doen, zouden we ook het Fries moeten opnemen voor de Friezen, en het Engels en Papiaments voor de Antillianen.”

Volgens de SP moeten er lessen getrokken worden uit eerdere bestuurlijke vernieuwingen, zoals de Nationale Conventie en het Burgerforum Kiesrecht. Van Raak: “Als de regering het ergens niet over eens is, wordt altijd een commissie in het leven geroepen. Het heeft geen zin om anderen om advies te vragen. De regering moet zelf met voorstellen komen. Dan kunnen we die in de Tweede Kamer bespreken. Daar hoort de discussie over de toekomst van onze Grondwet thuis.”

Betrokken SP'ers