Geen fooi maar een fatsoenlijk sociaal plan voor Nemef!

De medewerkers van slotenfabriek Nemef in Apeldoorn leggen vandaag voor 24 uur het werk neer. Zij staken voor een fatsoenlijk sociaal plan met een stevige vergoeding voor de werknemers die weg moeten. SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut was vanmorgen bij Nemef om de stakers een hart onder de riem te steken. Karabulut: “De fabriek moet in Apeldoorn sluiten, omdat de productie wordt verplaatst naar Oost-Europa en China. Honderden betrokken werknemers op straat gezet en een goedlopend bedrijf kapot gemaakt. Enkel voor meer winst. Over mensen wordt niet gesproken.”

Nemef

In januari en april van dit jaar stond de SP al aan de poort om de medewerkers te ondersteunen voor de strijd voor het behoud van de fabriek, helaas zonder succes. De onderhandelingen tussen Nemef en de vakbonden liepen op 9 oktober vast. Beide partijen konden het op verschillende punten niet eens worden. Het belangrijkste punt was de hoogte van de vergoeding voor ontslagen medewerkers. De vakbonden besloten - met grote steun van het personeel - de directie onder druk te zetten door een ultimatum te stellen. Dat liep vrijdag 24 oktober af. Ondanks de redelijke eisen van de bonden en de ondernemingsraad voor een stevig sociaal plan met een fatsoenlijke vergoeding, geeft Assa Abloy (het moederbedrijf) niet thuis. Kamerlid Sadet Karabulut sprak vanochtend de stakers toe: "Het is meer dan terecht dat jullie staken. Blijf strijden voor een fatsoenlijk sociaal plan in plaats van de fooi die jullie nu wordt geboden."

Veel medewerkers werken al (meer dan) 20 jaar bij Nemef. Zij zijn altijd loyaal geweest aan de fabriek, maar worden nu zonder pardon op straat gezet. SP Kamerlid Paul Lempens gaat Staatssecretaris Aboutaleb aan zijn belofte houden dat voor de 250 WSW-ers, die ook hun baan verliezen, een nieuwe werkplek moet komen in de regio. Dat geldt overigens ook voor de overige medewerkers. De gemeente en het UWV moeten daarin worden ondersteund door maatregelen van het kabinet. Werk voor werk moet het motto zijn!