Belastingverdrag met Bahrein niet zomaar goedkeuren

Het belastingverdrag dat Nederland met Bahrein heeft gesloten mag niet stilzwijgend worden goedgekeurd. Normaliter wordt over een belastingverdrag niet gedebatteerd in de Tweede Kamer, maar de SP heeft samen met GroenLinks veel vragen over het verdrag met belastingparadijs Bahrein. SP-Kamerlid Farshad Bashir: “In Bahrein wordt geen vennootschapsbelasting geheven en ook geen inkomstenbelasting. De vraag is of het met dit verdrag niet nog makkelijker wordt om de belasting te ontwijken.”

Nederland heeft met meerdere landen belastingverdragen. Deze verdragen zorgen ervoor dat bijvoorbeeld bedrijven die vestigingen in beide landen hebben, niet dubbel aangeslagen worden voor activiteiten. Op dit moment worden op internet constructies gepromoot aan personen en bedrijven om via belastingparadijzen als Bahrein zo min mogelijk belasting te betalen. Bashir: “Belastingparadijzen maken het mogelijk dat multinationals en kapitaalkrachtige mensen de fiscus van normale landen ontlopen. Hierdoor dwingen zij normale landen om op belasting te concurreren. En deze concurrentie zorgt ervoor dat er druk op overheden ontstaat om te bezuinigen op de gezondheidszorg, onderwijs en sociale voorzieningen. Een race to the bottom dus. Door dit verdrag kunnen mensen die in Nederland activiteiten hebben onze belasting ontlopen. Leuk voor hen, niet voor de samenleving.”

Bahrein is één van de 35 landen die voorkomt op de OESO-lijst van belastingparadijzen. Deze lijst wordt door verschillende landen in de wereld gebruikt als zwarte lijst van landen om geen zaken mee te doen. Dit vanwege het destructieve karakter van belastingparadijzen op de belastingmoraal. Door het sluiten van een verdrag kan Bahrein mogelijk legitimatie vinden om niet meer als belastingparadijs aangemerkt te worden, en dat is wat het Kamerlid absoluut niet wil.

De behandeling van belastingverdragen vindt meestal plaats met stilzwijgende goedkeuring van de Tweede Kamer. De SP-fractie heeft samen met de GroenLinks fractie ervoor gezorgd dat dit belastingverdrag in de Tweede Kamer zal worden behandeld. Een unicum.