Aanpak asbestvervuiling op de Antillen

De asbestvervuiling op de Nederlandse Antillen wordt aangepakt. Dat beloofde staatssecretaris Ank Bijleveld gisterenavond na vragen van SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. Om te beginnen wordt onderzoek gedaan op Bonaire, Saba en Sint Eustatius, drie eilanden die binnenkort onderdeel worden van Nederland.

In ons land is de verkoop en het gebruik van asbest sinds 1993 verboden. De SP voert al jaren met succes strijd voor het opruimen van vergiftigde huizen, wegen en grond en een financiële tegemoetkoming voor nabestaanden. In Nederland sterven jaarlijks circa 750 mensen aan mesothelioom, een vorm van kanker die uitsluitend door asbest veroorzaakt wordt. Van Raak: ‘In Nederland is asbest verboden, maar op de Antillen wordt het nog massaal gebruikt. In scholen, huizen en wegen. Ook hier moet snel een verbod komen en de bevolking worden beschermd tegen dit dodelijke gif. Als eerste stap wordt de asbestvervuiling op Bonaire, Saba en Sint Eustatius onderzocht. Daarna zullen we een plan opstellen hoe we deze sluipmoordenaar het beste kunnen opruimen.’