Verbreed Deltawet tot Klimaatwet

De woensdag door de Deltacommissie voorgestelde Deltawet zou verbreed moeten tot een algemene Klimaatwet. Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen in reactie op de presentatie van het eindrapport van de Deltacommissie. Jansen onderschrijft de conclusies van de commissie, maar zet er wel een aantal kanttekeningen bij.

Volgens het SP-Kamerlid is het verstandig om in een wet de uitgangspunten en financiering van de maatregelen om Nederland klimaatbestendig te maken vast te leggen, zoals de commissie heeft voorgesteld. Maar eenzelfde aanpak zou logisch zijn voor de andere kant van het klimaatbeleid: het terugdringen van de uitstoot van broeikasgas en het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen.

Daarnaast is Jansen kritisch over de slappe conclusies van de Deltacommissies over het ruimtelijk beleid. “In de afgelopen periode zijn in Nederland plekken volgebouwd die daar uit het oogpunt van waterhuishouding en waterveiligheid minder geschikt voor zijn. Dat komt omdat lagere overheden als puntje bij paaltje komt altijd gaan voor korte termijn doelstellingen, zoals extra grondopbrengst, werkgelegenheid of meer inwoners, óók als dat op langere termijn een probleem veroorzaakt. Het zou daarom voor de hand liggen als de ruimtelijke regie van de rijksoverheid op dit punt versterkt wordt”, aldus Jansen.

De Deltacommissie vindt dat de Westerschelde open moet blijven om het waardevolle estuarium en de vaarroute naar Antwerpen open te houden. De veiligheid moet op peil worden gehouden door dijkversterking. Ook dat is een opvallend slappe conclusie volgens Jansen. "Door de herhaalde vaargeulverdiepingen, om de landinwaards gelegen havens van Antwerpen bereikbaar te maken voor steeds grotere schepen, zijn de veiligheidsrisico’s al verslechterd en verdwijnen de slikken en schorren in hoog tempo. De zeespiegelstijging zal dat effect verder versterken." Jansen zou het logisch gevonden hebben dat de Deltacommissie hieraan de conclusie verbindt dat verdere verdiepingen uit den boze zijn. In plaats daarvan zou de samenwerking tussen de havens van Antwerpen, Zeebrugge, Vlissingen en Rotterdam versterkt moeten worden.

Tenslotte vindt de SP dat het kabinet tempo moet maken met het regelen van de financiering voor de kosten die gemaakt moeten worden in het kader van de waterveiligheid voor de lange termijn. Die financiering zou uiterlijk bij de begroting van 2010 door de Kamer vastgesteld moeten worden, bij voorkeur in combinatie met een Klimaatwet, vindt Jansen.