Van Raak wil opheldering over spionage Marokko

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil opheldering van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) over een Rotterdamse agent die geheime informatie zou hebben doorgespeeld aan de Marokkaanse geheime dienst. Het zou gaan om informatie over radicaliserende Marokkanen in Nederland. Van Raak wil weten welke diplomatieke stappen de regering heeft ondernomen tegen Marokko. Bovendien wil hij weten of politieagenten vaker onderwerp zijn van spionageactiviteiten van andere landen.

Van Raak: “In de strijd tegen het terrorisme is het belangrijk dat landen samenwerken en informatie delen. Het is onaanvaardbaar dat de landen waarmee we samenwerken, bij ons komen spioneren. Eerder werd duidelijk dat de Verenigde Staten in Nederland spioneren. Ik verdenk ook Israël daarvan. Nu blijkt dat Marokko bij ons in de keuken komt snuffelen. Spionage door 'bevriende' landen blijft vaak geheim, om de verhoudingen niet te schaden. Ik wil openheid over deze spionageactiviteiten, zodat maatregelen kunnen worden genomen.”