Van Raak vraagt opheldering over stijging waterschapsbelastingen

SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak wil opheldering van de regering over de plotselinge verhogingen van de belasting die huishoudens moeten betalen aan de waterschappen. Diezelfde waterschappen verlagen de belastingen voor bedrijven, boeren en natuurbeheerders.

Mensen gaan meer belasting betalen voor de waterschappen. In Zeeland moeten huishoudens 16,7 procent meer betalen, in Drenthe 12 procent. Ook elders in het land stijgen de belastingen. Bedrijven, boeren en eigenaren van natuurterrein gaan minder betalen. In Zeeland betalen boeren zo’n 10 procent minder, in Drenthe zelfs 43 procent. Natuureigenaren gaan zelfs 95 procent minder belasting betalen.

Van Raak: ‘Het bestuur van de waterschappen bestaat grotendeels uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, boeren en natuurbeheerders. Zij hebben veel invloed op de verdeling van de belastingen. We kunnen het niet accepteren dat zij hun eigen belastingen verlagen, ten koste van huizenbezitters.’

De SP wil een overzicht van alle stijgingen van de waterschapsbelasting en vraagt de regering in te grijpen als belastingen van bedrijven, boeren en natuurbeheerders worden afgeschoven op de burgers.