Van Raak eist duidelijkheid coalitie over salarisplafond

SP-Kamerlid Ronald van Raak wil van de coalitie de toezegging dat het ministersalaris als maximum gaat gelden voor alle bestuurders in de (semi-)publieke sector. In een fel debat in de Tweede Kamer over topinkomens donderdag bleven CDA en PvdA uiterst schimmig over het voorgestelde salarisplafond. Van Raak: “Daar waar werknemers in bijvoorbeeld de thuiszorg wordt gevraagd salaris in te leveren, willen CDA en PvdA eerst het ministersalaris verhogen om vervolgens pas te gaan kijken voor wie dat dan moet gelden.”

De Tweede Kamer steunde afgelopen jaren de voorstellen van de SP om topsalarissen in de zorg, het onderwijs, bij woningcorporaties en bij de publieke omroep aan een maximum te binden. Maar in het debat donderdag waren de partijen een stuk minder stellig. Van Raak: “Het gaat om publieke diensten, betaald met publiek geld, dus moeten we publieke normen stellen. Niemand in de (semi-)publieke sector hoeft meer te verdienen dan de minister. Maar de coalitie stelt voor de Balkenendenorm 30 procent hoger te leggen dan het ministersalaris. Dat is volksverlakkerij. Zeker als je bedenkt dat het kabinet zelf oproept tot loonmatiging.”

Onlangs presenteerde de SP het rapport Over de Top waaruit bleek dat bestuurders van zorgverzekeraars en thuiszorginstellingen ver boven het salaris van de premier heengaan.

Betrokken SP'ers