Ulenbelt: Vergunningstelsel uitzendbureaus moet per direct worden ingevoerd

Uit onderzoek van de Stichting Naleving CAO voor Uitzendbureaus blijkt dat meer dan 100.000 werknemers uit Oost-Europa, die werkzaam zijn als uitzendkracht, worden uitgebuit door 5.000 malafide uitzendbureaus. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: "Donner heeft beloofd hard op te treden tegen uitbuiting van Oost-Europeanen, maar het tegendeel is waar. In plaats van minder, zijn steeds meer Oost-Europese werknemers slachtoffer van uitbuiting. Ik wil dat de minister direct begint met een vergunningstelsel voor uitzendbureaus waardoor we controle houden, en kwaliteit waarborgen."

De cijfers van Stichting Naleving CAO voor Uitzendbureaus (SNCU) laten zien dat het aantal Oost-Europese werknemers dat te maken krijgt met malafide praktijken van uitzendbureau's is gestegen. Waren er in 2006 80.000 arbeidsmigranten die in aanraking kwamen met onkieze praktijken, nu zijn er naar schatting tussen de 5.000 en 6.000 malafide uitzendbureaus actief in Nederland die samen meer dan 115.000 personen bemiddelen. De 80.000 Polen en 15.000 Bulgaren en Roemenen krijgen uitbetaald naar minimumloon in plaats van CAO-loon, er wordt gerommeld met vakantiedagen, sociale premies worden niet betaald en er worden teveel kosten in rekening gebracht voor vervoer en huisvesting. Bovendien zijn de huizen overbevolkt en de kwaliteit van de huisvesting slecht. Ulenbelt: "Het zou er volgens Donner beter op worden toen de grenzen volledig open gingen, maar het tegendeel is waar. Ook al komen mensen nu legaal hier werken, de uitbuiting en oneerlijke concurrentie blijft."

Opvallend bij dit onderzoek is dat ruim 80% van de uitzendbureaus die wel bij een brancheorganisatie zijn aangesloten, ontevreden zijn over de aanpak van deze misstanden. De boetes zijn te laag en de pakkans is te klein. Paul Ulenbelt: "Het is een grof schandaal dat in Nederland op deze schaal werknemers worden uitgebuit, er moet snel een vergunningenstelsel komen. Hierdoor kan niet iedereen zomaar een uitzendbureau beginnen, de kwaliteit gewaarborgd worden en controle vereenvoudigd. Is er sprake van fraude, dan kan de vergunning ingetrokken worden en moet het malafide bureau zijn deuren sluiten".