Roemer: Met gezond verstand is filebelasting niet nodig

De SP vindt de adviezen van de werkgroep-De Waal ter bestrijding van de files een stap in de goede richting. Door fiscale maatregelen is het inderdaad mogelijk mensen te stimuleren om minder in de spits te gaan rijden. Helaas blijven deze plannen echter te vrijblijvend. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Als De Waal echt zijn best had gedaan om werkgevers, werknemers en overheid te verenigen om de files aan te pakken, dan zou die hele filebelasting niet meer nodig zijn. Helaas durft De Waal deze stap nog niet te zetten.”

Onder leiding van oud-FNV-voorzitter Lodewijk de Waal is een Taskforce Mobiliteitsmanagement met voorstellen gekomen om de files tegen te gaan. Deze stelt onder andere voor om alle werknemers een mobiliteitsbudget te geven waardoor zij financieel voordeel hebben als ze samen naar het werk reizen. Daarnaast zijn ze voor ruimere fiscale aftrekmogelijkheden voor thuiswerken, hogere verhuiskostenvergoedingen en flexibeler werken. Hierdoor zou de spits ontlast kunnen worden.

Deze voorstellen lijken enigszins op de voorstellen die de SP deed in haar notitie “Van Stilstand naar Vooruitgang” (pdf). Roemer: “Het grootste verschil is dat wij met onze voorstellen veel verder gaan. Zo willen wij ook ongelukken voorkomen, doorstroming verbeteren en het openbaar vervoer stimuleren. Op die manier kunnen we de filebelasting overbodig maken.”