'Pechtold maakte van Burgerforum een commercieel circus'

Het in 2006 door oud-D66 minister Pechtold opgerichte Burgerforum dat een advies gaf over een nieuw kiesstelsel kostte 5,7 miljoen euro. Volgens SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak is een groot deel van dit geld niet gebruikt voor de leden van het Burgerforum, maar in handen gekomen van commerciële bedrijven. Staatssecretaris Bijleveld zegde de SP vandaag toe openheid te geven over de uitgaven.

SP-Kamerlid Ronald Van Raak: 'De 140 deelnemers aan het Burgerforum kiesstelsel hebben hard gewerkt, en een mooi advies uitgebracht. Maar toenmalig minister Pechtold heeft deze mensen ook onderdeel gemaakt van een politieke show, en verwachtingen gewekt die niet worden waargemaakt. Er is teleurstelling georganiseerd. Bovendien is het Burgerforum gekaapt door commerciële communicatiegoeroes. Het meeste geld is uitgegeven aan een commercieel circus van communicatiestrategen, communicatiecursussen, nieuwsbrieven en persberichten, advertentiecampagnes op radio en tv, paginagrote advertenties in dagbladen en reusachtige abri's op stations. We zagen webbanners, driehoeksborden, flyers, free cards en tramreclames van het Burgerforum. In de handen van D66 werd onze democratie een commercieel circus.'

Staatssecretaris Bijleveld zegde in het debat toe dat toekomstige Burgerfora onder heldere voorwaarden zullen worden georganiseerd. Ook zullen er grenzen worden gesteld aan de uitgaven daarvan.

Betrokken SP'ers