Paulus Jansen bezoekt woningstichting Den Helder

SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft maandag een werkbezoek gebracht aan de woningstichting Den Helder. De woningcorporatie kreeg onlangs landelijke bekendheid door als tweede corporatie aan te geven om uit het sociale volkshuisvestingsbestel te willen stappen. De belangrijkste reden: de invoering van de winstbelasting op de sociale activiteiten van de corporatie. Jansen: "Met de keuze van de woningstichting om het bestel te verlaten ben ik uitermate ongelukkig en wat mij betreft moet minister Vogelaar dit voorkomen. Maar ik kan me indenken dat de woningstichting het gegraai van Bos en Vogelaar in hun kas beu is, vooral omdat er in Den Helder nog genoeg te doen is."

Volgens een eigen berekening van de woningstichting gaan ze straks 7 miljoen euro per jaar aan winstbelasting betalen, op een bezit van 10.000 woningen. Dat betekent dat zo’n 140 miloen euro aan onrendabele investeringen in Den Helder geschrapt moeten worden. Volgens algemeen directeur Gerrit Seegers en financieel directeur Peter Kramer tikt de winstbelasting nog veel harder aan dan de meeste mensen denken. De winstbelasting wordt namelijk niet alleen geheven over de bedrijfseconomische winst (in hun geval 1 miljoen euro), maar onder andere ook over afschrijvingen (7 miljoen euro) en woningverbetering (3 miljoen euro).

Paulus Jansen in gesprek met Peter Kramer (midden) en Gerrit Seegers(rechts)

Een voorbeeld is de aanleg van erkers bij een groot onderhoudsproject. Aanvankelijk was het plan om het complex te slopen, maar na wikken en wegen is besloten om de woningen te verbeteren en een gevarieerder aanzien te geven. De erkers kosten 15.000 euro per stuk. De belastinginspecteur beschouwt die investering als een waardestijging van de woning en daarmee als winst. Jansen: "Dat is natuurlijk uit maatschappelijk oogpunt krankzinnig: winst zou de woningstichting pas maken als ze de woningen zou verkopen, terwijl ze die woningen juist in de sociale verhuur wil houden."

Woningstichting Den Helder heeft geen “Vogelaarwijk” in zijn bezit, maar staat wel voor een grote investeringsopgave. De gemeente Den Helder is armlastig, het gemiddelde inkomen van de bevolking is laag en er is een stevige integratieproblematiek met de grote groep Antillianen in de stad. Ook wordt er een beroep gedaan op de woningstichting om te investeren in de vernieuwing van het stadscentrum. Den Helder is tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd. Door het versnipperd woningbezit en de lage inkomens in dat gebied is het herstel nooit goed van de grond gekomen met als gevolg een verpaupering die alleen met een krachtige investeringsimpuls te stuiten is. Jansen: "De woningstichting Den Helder heeft dan ook het grootste gelijk van de wereld als ze zich met hand en tand verzetten tegen een winstbelasting die geen winstbelasting is, maar een ordinaire greep in de kas. Alleen is hun conclusie om dan maar het stelsel van woningcorporaties te verlaten niet de juiste."

Inmiddels hebben Seegers en Kramer een nieuw voorstel gedaan, als alternatief voor het uitstappen: de corporatie wordt omgezet in een “overheidslichaam light”, waarin het gemeentebestuur de zeggenschap krijgt over de corporatie. Jansen: "Dit is een stuk beter dan het bestel verlaten. Ik ben benieuwd wat de minister hiervan vindt."