Onderzoek weigering dienstbevel in Uruzgan

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil opheldering van de minister van Defensie over de weigering van een dienstbevel door een heel peloton in Uruzgan. Volgens berichten in de pers vond het peloton van 24 man sterk dat de dienstopdracht beneden hun niveau was.

Van Bommel: ”We willen van de minister weten wat de oorzaak van dit conflict is. Gaat het hier om een ordinair kampioenschap ver plassen of heeft de weigering te maken met een verschil van inzicht over de wijze van optreden? Dat laatste zou veel ernstiger zijn. Ook willen we ingelicht worden over de gevolgen van deze weigering. Wordt dit peloton voor de krijgsraad gebracht of komen ze er vanaf met een reprimande?”

Van Bommel wil ook weten of het vaker voorkomt dat militairen in Afghanistan dienstbevelen weigeren uit te voeren vanwege onenigheid met hun leidinggevenden. “De oorlogssituatie in Uruzgan leidt blijkbaar tot sterke spanningen tussen militairen. Ik wil weten of die structureel zijn.”