‘Leg marktwerking in publieke sector onder de loep’

Vermarkting en liberalisering van de publieke sector kosten veel meer geld dan door voorstanders wordt voorgespiegeld. Dat schrijft Agnes Kant in een opinieartikel dat dinsdag in de Volkskrant is gepubliceerd. “Publieke diensten zouden door marktwerking efficiënter en dus goedkoper werken. Maar voorstanders vergeten consequent de kosten van de markt mee te nemen: de uitgaven aan reclame, de uit te keren winsten. Die kosten vormen het vergeten ‘gat in de hand’ van de marktwerking”, aldus Kant.

De fractievoorzitter van de SP vindt dat de discussie over de vermarkting van de publieke sector de afgelopen jaren te veel op ideologische gronden is gevoerd, terwijl gewoon een analyse van de feiten en een pragmatische afweging gedaan zouden moeten worden. Kant pleit ervoor pas op de plaats te maken met de invoering van marktwerking in de publieke sector. Daarnaast moet er een onafhankelijk onderzoek komen naar de totale kosten van de marktwerking, vindt Kant. De Tweede Kamer debatteert woensdag over marktwerking in de publieke sector. Lees het hele opinieartikel van Agnes Kant hier.