Kant: “Kabinet tegen eerlijk delen”

SP-fractievoorzitter Agnes Kant is teleurgesteld over de houding van het kabinet tijdens de Algemene Beschouwingen. “Zelfs met de PvdA in zijn gelederen weigert het kabinet de garantie te geven dat chronisch zieken en gehandicapten er niet op achteruit gaan. Het kabinet vindt oneerlijk delen eigenlijk helemaal niet erg.”

Agnes Kant in de Tweede Kamer

Kant deed donderdag samen met GroenLinks voorstellen om het koopkrachtverlies van de laagste inkomens, de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen te compenseren, maar kreeg kabinet en Kamer niet mee. Ook het voorstel om de nominale zorgverzekeringspremie te verlagen naar 400 euro vond geen steun – opmerkelijk genoeg ook niet bij de PvdA die hier voor de verkiezingen van 2006 zelf mee kwam. De invoering van de Bos-belasting ging, ondanks kritiek van links en rechts, eveneens gewoon door.

Op een aantal vragen en voorstellen van de SP ging premier Balkenende nauwelijks in. Aan het SP-voorstel om een maximum te stellen aan de kale brandstofprijs zei de premier geen behoefte te hebben. Over de Amerikaanse militaire aanvallen op Pakistaans grondgebied vanuit Afghanistan zonder instemming van de Pakistaanse regering had hij geen mening. En over het aanpakken van de bureaucratie en het afschaffen van de targets aan bekeuringen bij de politie ging hij, naar eigen zeggen, niet.

De premier was wel positief over het vorige week gepresenteerde buurtenplan, “De buurt, de schaal van de toekomst”, van de SP. Balkenende toonde zich voorstander van bespreking van het plan in de Tweede Kamer.

Kant was daar blij mee, maar moest tot slot toch concluderen dat het totaalbeeld van het kabinetsbeleid niet positief is: “Ik zie gebroken beloften, geen perspectief op verbetering van de publieke sector, geen ruimte voor alternatieven en geen perspectief op een eerlijker en socialer samenleving. Op deze manier zal het kabinet het afwezige vertrouwen van de bevolking niet herwinnen.”