Kamerbrede steun voorstel Van Raak tegen misstanden bij ruimen graven

SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft donderdag Kamerbrede steun gekregen voor zijn voorstel om regels op te stellen voor het ruimen van graven. Door de afwezigheid van deze regels komen er misstanden voor die getuigen van weinig respect voor de overledenen en hun nabestaanden. Van Raak: "Het is heel simpel. Voorbeelden zoals laatst in Ulft waar iemand bij het harken van het graf van zijn vader telkens menselijke resten vond, moeten voor altijd verleden tijd zijn. Zo gaan we niet met onze doden om."

Begraafplaatsen krijgen steeds meer te maken met ruimtegebrek. Bovendien vinden steeds meer gemeenten dat begraafplaatsen kostendekkend moeten werken. Exploitanten van begraafplaatsen willen daarom zo snel en zo goedkoop mogelijk graven ruimen. Dit leidt in verschillende plaatsen tot uitwassen zoals in Schiedam waar in maart in alle openheid restanten van lijkkisten, kledingresten, botten en gebitten werden aangetroffen. De SP wil grenzen stellen aan de manier waarop machines mogen worden ingezet bij het heropenen van graven. De graven zouden volgens Van Raak één voor één moeten worden geopend, de botten zouden in juten zakken per lijk bij elkaar moeten worden gehouden en op respectvolle wijze in een verzamelgraf worden gelegd.

Gemeenten krijgen een jaar de tijd om regels te stellen voor het ruimen van graven en het bijzetten in verzamelgraven. Als gemeenten dit niet doen, zal de regering regels stellen.