Kabinet garandeert geen bescherming laagste inkomens

Premier Balkenende wil geen garantie geven dat de laagste inkomens, ouderen, chronisch zieken en gehandicapten er komend jaar niet op achteruitgaan. Dat zei hij in reactie op vragen SP-fractievoorzitter Agnes Kant tijdens de tweede dag van de Algemene Beschouwingen donderdag. “U laat de hoogste inkomens dus zoals altijd ongemoeid en pakt de mensen die al niks hebben, voor het tweede jaar op rij. Dat is verre van eerlijk delen”, aldus Kant.

Agnes Kant

Kant verweet de premier en vice-premier Bos het breken van beloften. Volgens de SP-leider beloofde Balkenende vorig jaar dat mensen er in 2008 niet op achteruit zouden gaan en beloofde Bos het afgelopen zomer nog. “Maar ik kan niet anders concluderen dan dat u toestaat dat mensen met de laagste inkomens er opnieuw op achteruitgaan”, aldus Kant. Volgens de SP-leider heeft vooral dit breken van beloften geleid tot het gebrek aan vertrouwen van de bevolking in het kabinet. “Driekwart van de mensen heeft geen vertrouwen in u, dat is historisch. 75 tot 80 procent vindt dat u de maatschappelijke problemen niet aanpakt. De problemen in de zorg, in verpleeghuizen, maar ook in de buurten of in het onderwijs; u doet er niets aan.”

Kant liet de premier weten dat zij het absoluut niet eens was met de oneigenlijke druk die hij uitoefende op de vakbonden voor het komende najaarsoverleg. “U heeft uw mogelijkheden om de koopkracht van burgers te verbeteren, namelijk door de BTW niet te verhogen en de WW-premie te schrappen, gebruikt als chantagemiddel om de vakbonden te dwingen tot een lage looneis. Dat vind ik ongepast”, zei Kant. “De vakbonden hebben de afgelopen jaren laten zien heel verantwoordelijk om te gaan met hun looneis, dus die hoeft u echt niet bij te sturen. Maar als de top gewoon door kan en mag graaien, dan is het volkomen gerechtvaardigd als de bonden hun deel van de welvaart opeisen voor de mensen op de werkvloer.”

Balkenende liet op vragen van Kant weten geen reden te zien om in te grijpen in de marktwerking in de publieke sector, zoals bijvoorbeeld in de thuiszorg. Kant: “Bij de markt zijn de publieke waarden niet gewaarborgd, in de thuiszorg is dat meer dan duidelijk. Men concurreert over de ruggen van werknemers en de kwaliteit gaat zienderogen achteruit.” De premier beaamde problemen met betrekking tot het personeel, maar zag daar geen reden in om marktwerking aan te pakken.