Gesthuizen boos om misleiding rond Graafwet

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is ontstemd over het bericht dat de Tweede Kamer foute informatie heeft gekregen bij de behandeling van de Graafwet vorig jaar. “Als het echt zo is dat we op basis van misleidende informatie besloten hebben tot een wet die de situatie alleen maar erger maakt, dan moet die wet meteen van tafel en heeft de minister een groot probleem.”

De zogenoemde Grondroerdersregeling – waarmee een nieuw systeem is ingevoerd om alle informatie over ondergrondse kabels en leidingen te verzamelen – zou volgens het ministerie van Economische Zaken een einde maken aan stijgende graafschade aan kabels bij werkzaamheden. Uit een scriptie van een student van de Erasmus Universiteit bleek echter dat de geleverde informatie foutief was, dat de politiek werd gevraagd een probleem op te lossen dat nauwelijks bestaat en dat het ministerie van Economische Zaken meeliep aan het handje van bedrijven die belang hadden bij deze regeling. Bovendien brengt de nieuwe wet vele miljoenen aan jaarlijkse kosten met zich mee.

Gesthuizen heeft minister Van der Hoeven om opheldering gevraagd. “Hoe kan het dat alle gegevens die wij ontvangen erop wijzen dat er grote economische schade ontstaat bij allerlei werkzaamheden en dat één – buitengewoon ijverige – student zich hierin verdiept en erachter komt dat de vork heel anders in de steel zit?” Gesthuizen heeft dinsdag verzocht om heropening van het debat. “Mogelijk moet die wet van tafel. En de minister mag mij en de andere politici dan komen vertellen of en waarom ze ons om de tuin geleid heeft”, aldus Gesthuizen.

Betrokken SP'ers