Geen extra belasting voor 65-plussers

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt vindt het ongehoord dat het kabinet 65-plussers met een zelf gespaard pensioen boven de 18.000 euro na 2011 extra belasting wil laten betalen. Ulenbelt: “Het kabinet graait uit de portemonnee van onze 65-plussers, dit gaat niet om de betaalbaarheid van de AOW, dit is een ordinaire bezuiniging!

“De 65-plussers die op het CDA hebben gestemd, komen bedrogen uit. Eerst was de ‘Bos-belasting’ voor het CDA onbespreekbaar maar nu voert het kabinet deze belasting gewoon in”, zegt Ulenbelt. Voor de SP is het extra belasten van 65-plussers onbespreekbaar, de vergrijzing en de AOW zijn betaalbaar. “De scenario’s van doemdenkers gaan eenzijdig uit van stijgende uitgaven door vergrijzing, terwijl stijgende inkomsten worden genegeerd. Onderzoek van het wetenschappelijk bureau van de SP heeft uitgewezen dat de stijgende belastinginkomsten die 65-plussers genereren, zoals de inkomstenbelasting over de steeds verder stijgende aanvullende pensioenen, de groeiende AOW-uitgaven bijna geheel dekken”, aldus het SP-Kamerlid.

Eerder kwam minister Donner van Sociale Zaken al met het plan om mensen van 65 jaar de keus te geven om hun AOW maximaal vijf jaar uit te stellen en hieraan een bonus te verbinden. Een slecht plan oordeelde Ulenbelt: “Alleen mensen die nog gezond van lijf en leden zijn, komen voor de bonus in aanmerking. Mensen met zware beroepen hebben niets aan dit voorstel. Het zal een tweedeling in AOW-land geven.”

Betrokken SP'ers