Geduld met minister Cramer raakt op

Minister Cramer heeft na de zoveelste misser nog maar zeer weinig krediet bij de SP. Dit stelde Tweede Kamerlid Paulus Jansen in het spoeddebat van woensdag over de weigering van de minister om Kamervragen te beantwoorden: “Inmiddels hebben we een briefje ontvangen dat het allemaal niet zo bedoeld is. Dat zal best wel, maar op deze manier kunnen we gaan zitten wachten op het volgende bedrijfsongeval.”

De minister weigerde tijdens het vragenuurtje op dinsdag uitleg te geven over het bericht dat de Nederlandse energiegebruiker wordt opgelicht over groene stroom. Jansen: “De vragen die werden gesteld waren zo simpel, dat de minister daar zelfs zonder voorbereiding een heldere reactie op had kunnen geven. Zeker omdat zij de minister van klimaatbeleid is.”

In het afgelopen jaar struikelde Cramer al over meer onderwerpen. Zo weigerde ze om de kernenergiewet aan te scherpen. Volgens de minister was dit niet nodig, omdat er toch geen vergunningaanvraag aan zou komen. Jansen: “Begin deze maand kondigde energiebedrijf Delta aan deze vergunning aan te gaan vragen. Dit tekent de politieke naïviteit van deze minister.”

Volgens Jansen is dit voor een minister die gaat over het klimaatbeleid een hele slechte eigenschap. “Het kabinet staat voor een grote opgave als het gaat om duurzame energie en energiebesparing. Hierbij hebben we een minister nodig die behendig en daadkrachtig is. Dat mis ik bij deze minister en daarom heb ik vandaag stevig aangegeven dat het geduld van de SP-fractie op raakt.”

Over de ophef rond groene stroom, waar de botsing met de Kamer aanvankelijk mee begon, is Jansen duidelijk: “Voor mij staat het al jaren vast dat de stroom die de Nederlandse consument als groene stroom verkocht wordt, gebakken lucht is. Het heeft weinig met duurzame energie van doen, omdat het niet zo is dat er bij een toename van het aantal groene stroomgebruikers ook meer duurzame energie wordt opgewekt. Daarom moeten de elektriciteitsbedrijven wat de SP betreft worden verplicht een bepaald gedeelte van hun stroom duurzaam op te wekken. Door dit gedeelte in de loop der jaren verplicht te laten stijgen, kunnen we de productie van groene stroom een flinke duw in de rug geven.”