Verplichte huurdersraadpleging bij corporatiefusies

Woningcorporaties die willen fuseren moeten voortaan vooraf een huurdersraadpleging uitvoeren. Dit stelt SP-Kamerlid Paulus Jansen voor. Aanleiding van het bericht dat minister Vogelaar de megafusie van corporatie Woonzorg Nederland en de zorginstellingen Philadelphia en Evean aanvankelijk wel zag zitten. De Tweede Kamer keerde zich in juni tegen de fusie, waarna Vogelaar haar medewerking onthield aan de statutenwijziging van Woonzorg Nederland die nodig was voor de fusie.

Volgens de SP leidt de schaalvergroting in de corporatiesector tot méér bureaucratie, minder invloed van de huurders op het beleid en last-but-not-least: megasalarissen voor de directeur-bestuurders.

In de Kamer werd in 2006 een motie aangenomen die stelt dat de minister fusies tot een omvang van méér dan 10.000 woningen alleen mag toestaan indien er aantoonbaar sprake is van maatschappelijke meerwaarde. Sindsdien hebben de ministers Dekker (VVD) en Vogelaar (PvdA) alle concrete fusieaanvragen goedgekeurd. Steeds wordt als argument aangevoerd dat de huurdersorganisatie had ingestemd met de fusie. Paulus Jansen plaatst daar kritische kanttekeningen bij: "Huurdersorganisaties worden in dit soort situaties onder druk gezet en mogen dan kiezen uit twee kwaden: schoorvoetend instemmen, dan wel de verhoudingen met het corporatiebestuur verzieken. In de praktijk blijven de huurders bij de besluitvorming buiten beeld, daarom moet er standaard een raadpleging worden georganiseerd. Als corporaties vinden dat ze zo’n sterke argumenten hebben voor schaalvergroting, dan moet het een fluitje van een cent zijn om de huurders te overtuigen. Ik verwacht echter de mensen die de kwaliteit van een corporatie het beste kunnen beoordelen, niet zo makkelijk ja zullen zeggen."