Ulenbelt steunt ‘poetsvrouwen’ Center Parcs

Het Radio 1 Journaal berichtte vrijdag over een “grimmig verlopen” protestactie van schoonmakers bij Center Parcs in het Noord-Limburgse Gennep. “De groep doorbrak een cordon van de politie en ging naar het gebouw van de receptie. Bij de betogers waren FNV-voorzitter Jongerius en SP-Kamerlid Ulenbelt. Center Parcs heeft aangifte gedaan van huisvredebreuk.” Paul Ulenbelt geeft uitleg.

Paul Ulenbelt

Waar demonstreerden de schoonmakers van het vakantiepark tegen? “Feitelijk tegen het Duitse schoonmaakbedrijf Menke. Dat heeft zeven maanden geleden het schoonmaakwerk in de huisjes van Center Parcs overgenomen. Sindsdien zijn er al zeven ‘poetsvrouwen’ – zo noemen ze de dames in deze streek – ontslagen. Duitse schoonmakers krijgen minder loon dan Nederlandse en er wordt geen ziekengeld of pensioenpremie betaald. Bovendien intimideert Menke mensen die protesteren tegen de gang van zaken. Het bedrijf dreigt een vrouw 4500 euro boete op te leggen omdat ze geklaagd heeft over misstanden. Center Parcs houdt zich doof voor de klachten en zegt dat het zijn zaken niet zijn, het bedrijf wordt immers ingehuurd.”

Maar de demonstratie van de schoonmakers liep uit de hand. Wat gebeurde er? “Helemaal niks! Er stonden bij de ingang van het park ruim honderd mensen met borden, spandoeken en pamfletten om bezoekers de situatie van de schoonmakers duidelijk te maken. De leiding van Center Parcs, wat particuliere beveiligers en vier politieagenten keken van een afstand toe. De demonstranten hadden een zaaltje in het park gehuurd om de baas van Center Parcs een Gouden Struisvogel te overhandigen, omdat hij in hun ogen zijn kop in het zand steekt. En de leiding van Menke moest een Gouden Zweep krijgen, vanwege de intimidatie. Toen we het park opliepen, werd de directeur van het park zenuwachtig en probeerde hij de demonstranten tegen te houden, waarbij hij de agenten om hulp vroeg. Die lieten de demonstranten echter begaan toen ze hoorden dat er gewoon een zaal was gereserveerd.”

Demonstrerende schoonmakers in het vakantiepark in Gennep

Demonstrerende schoonmakers in het vakantiepark in Gennep.

“Politiecordon doorbroken, huisvredebreuk”, niets van waar dus? “Nee. Ik denk dat we ons met z’n allen drukker moeten maken om de beroerde behandeling en betaling van die schoonmakers dan om het feit dat er een paar demonstranten naar een gereserveerd zaaltje op een vakantiepark zijn gelopen. Er was ook een meisje van 14 dat een toespraak hield. Ze sprak over haar moeder die schoonmaakster was geweest in het park en ontslagen was. Ze zei dat haar moeder in zeven maanden een ander mens is geworden. Dat er geen geld meer is. Het meisje vertelde hoe bij hun in huis de vrede is gebroken.”