Maximum salaris in de zorg ook voor interim-managers

“Voor het belachelijke bedrag van 65.000 euro per maand dat aan een interim-directeur wordt gespendeerd, kunnen ook 25 verpleegkundigen aangenomen worden. Dat geeft aan hoe absurd scheef de verhoudingen zijn gegroeid.” Dat zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant in reactie op een onderzoek van RTL Nieuws waaruit blijkt dat een kwart van de Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks miljoenen kwijt is aan salarissen van interim-managers.

Volgens het onderzoek ging er in 2006 en 2007 in totaal 6,75 miljoen euro naar interim-bestuurders en de bureaus die voor hen bemiddelden. Gemiddeld kregen de tijdelijke krachten 30.000 euro per maand voor hun diensten. Dat is aanzienlijk meer dan het gemiddelde salaris van vaste krachten in ziekenhuisbesturen. “Het is ronduit belachelijk”, zegt Agnes Kant. “. Al een tijd geleden is er voorstel aangenomen van de SP dat er in de publieke sector, en dus ook in de zorg, niet meer verdiend mag worden dan de minister-president. Maar dit kabinet weigert dit maximumsalaris in te voeren.”

In een reactie op het bericht stelde de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) dat de inzet van interim-bestuurders in een kwart van de 92 ziekenhuizen overigens vooral een gevolg is van de marktwerking. De invoering daarvan in de ziekenhuiszorg zou tot veel conflicten hebben geleid met het vertrek van vaste bestuurders als resultaat. Kant: “Dat is wederom een bevestiging van wat de SP al jaren verkondigt: de zorg is geen markt. Invoering van marktwerking in de zorg leidt tot hogere kosten, hogere werkdruk, meer bureaucratie, ontmenselijking en dus conflicten. Bovendien zie je dat de managers zich net zo gaan gedragen als in de markt, met de bijbehorende ‘marktconforme’ salarissen.”

Betrokken SP'ers