nieuws

Betere bescherming tegen dubieuze sms-diensten

De SP wil dat sms-diensten alleen aan kinderen geleverd mogen worden nadat een ouder daarvoor getekend heeft. Ook moeten disclaimers in tv-reclames even groot en lang in beeld worden gebracht dan het nummer of webadres van de aanbieder. Met deze en andere maatregelen moet de consument beter beschermd worden tegen dubieuze sms-exploitanten.

Tweede Kamerlid Arda Gerkens: “Er zijn natuurlijk nette en eerlijke aanbieders, maar helaas hebben ook zeer dubieuze. Zij zadelen mensen op met bijvoorbeeld ringtone-abonnementen waar ze moeilijk van af komen. Of sterker nog: waar ze nooit om hebben gevraagd. Deze figuren hebben tot nu toe vrij spel, daar moet een einde aan komen.”

Volgens de SP zijn vaak kinderen het slachtoffer. Zij zien verleidelijke tv-reclame en denken 1 ringtone te bestellen, maar blijken zich voor lange tijd te abonneren voor dure diensten. Gerkens: “De kleine lettertjes onderin beeld die hen hadden moeten waarschuwen, zijn zelfs op tv’s van een meter breed amper te lezen. Dubieuze aanbieders negeren vaak afmeldingen en blijven mensen bestoken. De telecomproviders zeggen dat zij niets kunnen doen – wat niet waar is – maar lopen intussen wel binnen. De consument moet beter beschermd worden tegen deze praktijken.”

De voorstellen van de SP:

Jonger dan 16? Dan handtekening ouders Wanneer de ouders geen toestemming hebben gegeven, kunnen zij de overeenkomst laten vernietigen via de rechter, een kostbare weg. Kinderen onder de 16 jaar zouden geen telecomdiensten moeten kunnen afnemen zonder schriftelijke toestemming van de ouders. Wanneer ze wel zonder handtekening geleverd worden, moet de overeenkomst eenvoudig ongedaan gemaakt kunnen worden.

Grote letters voor de voorwaarden Bij de televisiereclames staan de voorwaarden in beeld, maar in onleesbare kleine en korzelige letters. Voorwaarden als de kosten, de duur van de dienst en de handtekeningvereiste moeten even groot en lang in beeld worden gebracht als het nummer of webadres van de aanbieder.

Handtekening voor langdurig contract Wanneer je onbedoeld bent aangemeld is er al heel wat tijd en geld weg voordat je ervan af bent. Daarom is het beter diensten die langer dan drie maanden duren of binnen drie maanden meer dan honderd euro kosten, altijd vergezeld te laten gaan van een schriftelijk contract.

Providers helpen bij aantoonbare problemen Als iemand aantoonbaar moeite heeft gedaan om zich voor een dienst af te melden, maar de sms-jes blijven komen, moet de provider de aanbieder sommeren te stoppen. Wordt er geen gehoor aan gegeven, moet de provider stoppen met kosten in rekening brengen.