Vanaf morgen geen overheidspropaganda meer rond weerbericht

De overheid mag vanaf morgen (1 augustus) geen tv-programma's meer sponsoren. Dat is het gevolg van Kamervragen van SP-mediawoordvoerder Jasper van Dijk. Aanleiding was een Volkskrant- artikel waaruit bleek dat de overheid in twee jaar bijna 12 miljoen euro uitgaf aan sponsoring.

Van Dijk: “Het ging om sponsoring van programma’s als Piet’s Weerbericht van Piet Paulusma, dat moest worden uitgezonden vanaf een tennisclub met veel allochtonen. Een modeprogramma kreeg geld om een allochtone vrouw een ‘make over’ te geven. Verspilling van gemeenschapsgeld, wat mij betreft. Maar de regering hield zich ook bezig met serieuze publieksbeïnvloeding. Een uitzending van EenVandaag werd gesponsord door het ministerie van Buitenlandse Zaken, over hoe geweldig Europa wel niet is. Dat is gewoon propaganda.”

Minister Plasterk beloofde de zaak te onderzoeken en bepaalde onlangs dat de rijksoverheid niet langer televisieprogramma’s mag sponsoren, omdat het de onafhankelijkheid van tv-programma’s aantast. Van Dijk is blij dat ook het kabinet nu kiest voor een scheiding tussen onafhankelijke informatievoorziening en overheidsvoorlichting. “TV-sponsoring door de overheid is niet goed en riekt al snel naar propaganda”, stelt het SP-Kamerlid. “Voor voorlichting hebben we Postbus 51. De overheid moet geen politieke boodschappen verstoppen in weerberichten en soapseries.”

Betrokken SP'ers