Van Dijk: Ouderbijdrage niet gebruiken voor schoolboeken

De Onderwijsinspectie gaat onderzoeken welke scholen in 2009 de ouderbijdrage verhogen om de gratis schoolboeken te bekostigen. Dat zegt staatssecretaris Van Bijsterveldt in antwoord op vragen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk. "Wij kregen het bericht dat een school de ouderbijdrage wil verhogen om de schoolboeken te betalen. Dat kan dus niet. Gratis schoolboeken zijn gratis schoolboeken."

Scholen ontvangen vanaf 2009 ruim 300 euro per leerling om de schoolboeken te financieren. De SP pleit al lange tijd voor gratis schoolboeken om de alsmaar stijgende schoolkosten voor ouders te drukken. "Het is goed dat Van Bijsterveldt uitzoekt welke scholen de regels overtreden. Het mag niet zo zijn dat ouders alsnog via een achterdeur in de financiƫle problemen komen", aldus Van Dijk.

De almaar stijgende ouderbijdragen zijn de SP-er sowieso een doorn in het oog. Ongeveer 1 op de 7 scholen vangt meer dan 300 euro per leerling. Sommige scholen vragen zelfs tot 650 euro per jaar van de ouders. Scholen zeggen er vaak niet bij dat deze ouderbijdrage vrijwillig is. Van Dijk: "De ouderbijdrage is verplicht vrijwillig en bij voorkeur aan een maximum gebonden. Scholen moeten eerst en vooral door de overheid worden gefinancierd. Deze regering staat de wildgroei toe waardoor een tweedeling tussen rijke en arme scholen ontstaat."

De SP stemde eerder dit jaar tegen het wetsvoorstel voor gratis schoolboeken. De regering is met een vrijwel onuitvoerbaar voorstel gekomen via Europese aanbestedingen. Leraren zijn er niet zeker van dat ze de boeken van hun keuze krijgen, scholen worden met bureaucratie geconfronteerd en de kans op rechtszaken is groot. Van Dijk pleitte voor onderzoek naar een beter voorstel en stelde voor om het geld tot die tijd aan de ouders over te maken. De regering vond het regeerakkoord echter belangrijker dan draagvlak binnen het onderwijs.