SP keert zich in Senaat tegen ’afknapbanen-plan’

“Werkgevers en werknemers steunen het niet. Ik constateer dat het geen steun heeft van gemeenten, dat de Raad van State buitengewoon kritisch is, dat er geen steun is van de directeuren van sociale diensten, Divosa, noch van de cliëntenraad of van de Raad voor Werk en Inkomen. Voor wie doet de staatssecretaris dit?” Deze tekst sprak SP-senator Tuur Elzinga uit bij de behandeling van het wetsvoorstel om mensen in de bijstand te laten werken zonder dat ze meer gaan verdienen dan hun bijstandsuitkering.

Nadat hij zijn kritische opmerking had gemaakt, onthulde hij dat het een letterlijk citaat was uit de mond van de tegenwoordige staatssecretaris Jet Bussemaker, in oktober 2006 uitgesproken als PvdA- woordvoerster in de Tweede Kamer bij de behandeling van hetzelfde wetsvoorstel, dat nu door haar partijgenoot Ahmed Aboutaleb in de senaat werd verdedigd.

SP-senator Elzinga: ‘Mag ik aannemen dat de staatssecretaris het standpunt van de SP én de PvdA in de Tweede Kamer deelt dat het voorstel nauwelijks maatschappelijk draagvlak heeft? Volgens ons (en twee jaar geleden ook volgens de PvdA) moet werk lonen en moet werken onder het minimumloon principieel vermeden worden. Daarom stemde de PvdA destijds tegen dit wetsvoorstel. Wat vindt de staatssecretaris van deze principes van zijn eigen partij?’

Elzinga ging nog verder met het prikkelen van zowel de PvdA- staatssecretaris als de PvdA -senatoren (die weigerden aan het debat deel te nemen) door er op te wijzen dat ook de tegenwoordige woordvoerder van de PvdA in de Tweede kamer, Jacques Tichelaar, verleden week nog herhaalde dat hij de kritiek van SP en Groenlinks op het voorstel deelt.

De SP-senator: ‘Dit voorstel dwingt mensen - op straffe van sancties – te gaan werken zonder arbeidsovereenkomst. Hoe denkt de staatssecretaris erover als straks de gemeente Amsterdam met deze wet in de hand de stad gaat laten schoonhouden door mensen die geen loon krijgen, omdat die dat moeten doen ‘met behoud van uitkering’?’

Ook de GroenLinks-woordvoerster Strik vreesde dat er rechtsongelijkheid wordt gecreëerd en straks mensen hetzelfde werk moeten doen maar er niet hetzelfde loon voor krijgen: ‘Waarom moet het zo Spartaans, ” vroeg ze. Staatssecretaris Aboutaleb moest toegeven dat hij een wetsvoorstel verdedigde van zijn VVD-voorganger, maar hij bedoelde het – zo beweerde hij - te gebruiken om mensen die al jaren niet gewerkt hebben, de kans te geven om arbeidsritme op te doen, zodat ze kunnen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt: ‘Als dit het enige voorstel zou zijn, dan had ik het niet verdedigd. Maar ik kom op korte termijn met een nadere wetgeving waarin ook een betere beloning is geregeld.’

Elzinga: ‘Gezien de lange voorgeschiedenis hadden we daar dan best nog even op kunnen wachten. Zeker in de wetenschap dat niemand op dit voorstel zit te wachten. Dan hadden we het debat ook zuiverder kunnen voeren.’

Nog één keer citeerde Elzinga instemmend Jet Bussemaker, toen die oordeelde: ‘Dit is een voorstel voor ‘afknap-banen’ die zeker geen terugkeer naar de arbeidsmarkt dienen, maar eerder een terugkeer in de uitkering’.

Zijn poging om de PvdA-senatoren te verleiden om mee te discussiëren, mislukte. Maar ze stemden wél voor het voorstel. Alleen SP en GroenLinks waren er tegen.