Minimumloon in postsector ontdoken, kabinet blijft op de handen zitten

Een belangrijk deel van de postbezorgers tussen de 23 en 65 jaar oud verdient minder dan het wettelijk minimumloon. Dit blijkt uit onderzoek van staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken). SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen eist dat het kabinet ingrijpt om te zorgen dat de trend gekeerd wordt.

Sharon Gesthuizen steekt postbodes een hart onder de riem bij acties tegen verslechtering van arbeidsvoorwaarden

Het onderzoek, uitgevoerd door de Arbeidsinspectie, laat opnieuw zien dat de liberalisering van de postmarkt ten kosten gaat van de werknemers. De SP heeft altijd gewaarschuwd dat dit zou gebeuren en is dan ook niet verbaasd over de uitkomsten. Dat maakt de verontwaardiging om het lot van deze postbezorgers er niet minder om. Het betreft hier werknemers van bedrijven die nieuw op de markt opereren sinds de liberalisering van postsector: de bedrijven Selectmail (dochterbedrijf van de Deutsche Post) Netwerk VSP (dochterbedrijf van TNT) en Sandd.

De reden dat deze bedrijven mogen opereren op de postmarkt komt door het blinde geloof van vorige regeringen en dit kabinet in marktwerking. Ook in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de thuiszorg, leidt flexibilisering ertoe dat mensen die hard werken toch onder armoedegrens eindigen. Zulke situaties zijn geen uitzondering meer; het kabinet staat meer en meer toe dat er een onderklasse van werkende armen ontstaat.

Het onderzoek van de Arbeidsinspectie stelt objectief vast dat via er stukloonbetaling structureel onder het minimumloon wordt uitbetaald door de nieuwe postbedrijven. Het biedt de staatssecretaris de mogelijkheid om in te grijpen en de schuldigen terug te fluiten. Hij weigert echter nog steeds om op te treden en verschuilt zich achter anderen.

Gesthuizen: “De liberalisering van de postsector sleept zich verder van drama naar drama. Het gaat zoals we in eerder sectoren zagen: de kwaliteit en service gaat achteruit en de lonen gaan omlaag. Alleen de zogenaamde topbestuurders en aandeelhouders kunnen er beter van worden. Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar het is toch triest dat partijen als CDA en PvdA niet hebben geleerd van de eerdere mislukte liberaliseringen.”