Klink negeert Kamer met verdere invoering marktwerking ziekenhuiszorg

SP-fractieleider Agnes Kant wil dat minister Klink zijn besluit om vrije tarieven in te voeren in een groter deel van de ziekenhuiszorg, onmiddellijk weer intrekt. Het besluit van de minister is voorbarig en tegen de wens van de meerderheid van de Tweede Kamer. Kant: “ Minister Klink kan niet zo maar voorbij gaan aan de Tweede Kamer. Deze heeft net voor het reces een voorstel van de SP aangenomen om de verdere invoering van de marktwerking in de ziekenhuiszorg voorlopig te staken en zich eerst te bezinnen op de effecten van de marktwerking."

Het kabinet was al eerder van plan om komend jaar weer grote stappen te ondernemen om meer marktwerking in de ziekenhuissector in te voeren. De Nederlandse Zorgautoriteit, de toezichthouder in de zorg, had geoordeeld dat verdere invoering van de marktwerking niet geoorloofd was. Eerst moest de boel stabiel zijn. De Kamer wilde daarom een pas op de plaats en eerst een debat voeren over de effecten van de vrije prijsvorming naar aanleiding van het laatste rapport van de Nederlandse zorgautoriteit. Kant: "De minister kan hier niet eigenhandig tegen in gaan en het besluit van de Kamer naast zich neer leggen. De Kamer heeft zich duidelijk uitgesproken tegen overhaaste uitbreiding.”