Kant: Vang koopkrachtverlies op met opbrengst gas en olie

De SP wil het koopkrachtverlies opvangen vanuit de gasopbrengsten en de winst van oliemaatschappijen. Behalve het schrappen van de geplande BTW-verhoging en de bezuinigingen op de aftrek van bijzondere ziektekosten, wil de SP de wegenbelasting verlagen, uitkeringen met 1,25% verhogen en de kinderopvangkosten bevriezen voor gezinnen met een inkomen tot twee keer modaal. De maatregelen worden betaald uit de extra gasopbrengsten die de staat ontvangt door de hoge olieprijs, en door de winst van gas en oliewinning af te romen, en het niet verlagen van de WW-premie.

SP-fractieleider Agnes Kant: “Het kabinet heeft beloofd dat mensen er niet op achteruit zouden gaan. Maar zelfs de mensen met de laagste inkomens gaan er op achteruit. De boodschappen, de energierekening, de pomp: alles wordt duurder. Ondertussen stromen de miljarden binnen bij de staat en de oliemaatschappijen. Het wordt tijd dat daaruit een bijdrage wordt geleverd om het koopkrachtverlies op te vangen. Van de 150 miljoen speelgeld die de coalitiefracties nu mogen verdelen, gaat slechts 50 miljoen naar armoedebestrijding. Dat is natuurlijk een fooi vergeleken bij het forse koopkrachtverlies van miljoenen Nederlanders.”

“Natuurlijk kan het kabinet aan sommige dingen niets doen. Er is sprake van stagflatie: een afzwakking van de economische groei, en een hoge inflatie. Maar het kabinet kan aan andere oorzaken van koopkrachtverlies wel degelijk iets doen: voorgenomen bezuiniging niet door laten gaan en mensen tegemoet komen. Het kabinet heeft ook meer inkomsten omdat de gasinkomsten stijgen, die immers gekoppeld zijn aan de olieprijs. De SP wil hiervoor een nieuwe heffing invoeren op de winning van olie en gas in Nederland. Oliemaatschappijen als Shell en Esso verdienen miljarden aan de winning van ons aardgas en olie, daar mogen we wel eens wat meer van afromen."

De SP komt bij de begroting met voorstellen om mensen tegemoet te komen:

• Geen BTW-verhoging
  • Verlaging wegenbelasting als tegemoetkoming hoge brandstofprijzen
  • Verhoging uitkeringen met 1,25%
  • Geen bezuiniging op aftrek bijzondere ziektekosten
  • Bevriezen kosten kinderopvang voor gezinnen tot 2 keer modaal