Kabinet probeert werk met behoud uitkering door te drukken

Het kabinet probeert het controversiële wetsvoorstel voor werken met behoud van uitkering alsnog via de achterdeur ingevoerd te krijgen. Tot grote verbazing van de SP heeft de regering de Eerste Kamer verzocht om nog vóór de zomer in te stemmen met de wet, terwijl de regeringspartijen PvdA en ChristenUnie zich eerder nog tegen de wet hadden gekeerd. De SP roept deze partijen dan ook op om gezamenlijk aan te dringen bij de regering het wetsvoorstel bij de Eerste Kamer in te trekken. "De wet is niet veranderd, de bezwaren en kritiek van toen staan nog als een huis", aldus Sadet Karabulut, SP Tweede Kamerlid.

Het wetsvoorstel dat gemeenten de mogelijkheid biedt om uitkeringsgerechtigden twee jaar lang met behoud van uitkering te laten werken, werd in 2006 door de SP afgewezen. Met de SP stemden toen ook de huidige regeringspartijen PvdA en ChristenUnie tegen de wet. Er bleek nauwelijks steun van gemeenten, werkgevers en werknemers voor het voorstel. Toch blijkt nu dat de regering het wetsvoorstel alsnog wil invoeren. De SP roept PvdA en ChristenUnie daarom op hun oude bezwaren niet overboord te gooien maar de eigen regering terug te fluiten.

De SP is faliekant tegen het oude wetsvoorstel. Niet alleen omdat werken op deze manier niet loont, maar ook omdat onduidelijk is om wat voor werk het gaat en een termijn van twee of zelfs vier jaar werken zonder een arbeidscontract onaanvaardbaar lang is. In december nog uitte PvdA-fractieleider Hamer voor een deel dezelfde bezwaren: de duur van de banen, scholingsmogelijkheden en beloning moesten van haar aangepast worden. Daarom wordt er achter de schermen aan een nieuw voorstel gewerkt.

Toch wil de regering nu stilletjes het controversiële wetsvoorstel door de Eerste Kamer loodsen. Karabulut: "Doorgaan met deze wet zou getuigen van onfatsoenlijk bestuur. De regering moet dit wetsvoorstel bij de Eerste Kamer intrekken. Zorg voor echte banen in plaats van onbetaalde banen zonder enig perspectief. De regering zou afspraken moeten maken met werkgevers over echte banen voor uitkeringsgerechtigden, waaronder arbeidsgehandicapten en ouderen. Aan pulpbanen met behoud van uitkering en verlies van sociale rechten hebben deze helemaal niets."

Betrokken SP'ers