Eerste Kamer spreekt waar kiezers moeten zwijgen

Vandaag en morgen beslist de Eerste Kamer definitief over het Verdrag van Lissabon. Dat verdrag vervangt de in 2005 door tweederde van de Nederlandse kiezers afgewezen Europese Grondwet. Een beloofd referendum over het nieuwe verdrag werd de kiezers ontstolen door een deal tussen Bos en Balkenende bij de vorming van de huidige regeringscoalitie.

Alles wijst erop dat de Eerste Kamer in navolging van de Tweede Kamer de opvatting van de bevolking negeert en het Verdrag van Lissabon met grote meerderheid goedkeurt. De fractie van de SP zal tegenstemmen omdat het verdrag veel te veel lijkt op de afgewezen Europese Grondwet.

SP-fractievoorzitter Kox wijst vooral de centralistische en marktfundamentalistische richting en inrichting van de Europese Unie af. Hij vindt dat Nederland zou moeten inzetten op een democratischer en socialer Europa, waarvoor wél draagvlak is onder de bevolking. Hij denkt dat de kiezers alsnog een kans krijgen zich daarover uit te spreken. Nu de Ierse bevolking nee heeft gezegd tegen het nieuwe verdrag kan het niet op 1 januari ingaan. Verder zetten ook de presidenten van Duitsland, Tsjechië en Polen om uiteenlopende redenen voorlopig hun handtekening niet onder het verdrag. Daardoor wordt de kans groter dat de verkiezingen voor het Europees Parlement op 4 juni 2009 ook dienst gaan doen als een soort referendum over de richting die de Europese Unie op zou moeten.

Als het aan de SP ligt, sneuvelt 'Lissabon' alsnog en kan er gewerkt gaan worden aan een nieuw en beter Europees verdrag: geen maxiverdrag zoals de Europese Grondwet en het Verdrag van Lissabon, maar een kort en helder miniverdrag, dat vooral burgers beschermt tegen 'Brussel' en de nationale democratie respecteert.

Het debat in de Eerste Kamer is vanaf 18.00 uur te volgen via www.eerstekamer.nl