Afghanistantour: Enkel vrede door onderhandelen met Taliban

SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir sloot afgelopen dinsdag in Groningen de Afghanistantour af. In zes verschillende steden in Nederland werd de afgelopen weken gediscussieerd met hulporganisaties, SP-Kamerleden en publiek over de Nederlandse missie in Afghanistan. Bashir: “Er zijn steeds voor- en tegenstanders van de missie aan het woord geweest, maar ze hadden allen één ding gemeen. De missie in Uruzgan is geen opbouwmissie maar een vechtmissie, én, de vrede in Afghanistan komt er enkel door diplomatie, ook met de Taliban.”

De Afghanistantour liep langs de steden Wageningen, Doesburg, Wijk bij Duurstede, Utrecht, Haarlem en Groningen. Verschillende Kamerleden van de SP spraken met afgevaardigden van hulporganisaties als Cordaid, Save the Children en Unicef welke actief zijn in Afghanistan. Bashir: "Volgens de meeste organisaties gaat hulpverlenen het beste op regionale schaal zonder militaire inmenging. De Afghaanse bevolking heeft geen vertrouwen meer in de militairen . Na vele jaren oorlog hebben ze één ding geleerd: 'Buitenlandse militairen' komen en gaan maar de lokale opstandelingen blijven. Mede door dit verleden is het ook moeilijk om het vertrouwen van de Afghaanse bevolking te winnen. Dit werd ook bevestigd door enkele militairen in de zaal die naar Afghanistan waren geweest."

Volgens het Kamerlid waren de avonden zeer nuttig om te zien wat de Nederlandse bevolking nu precies weet van de missie in Afghanistan. "Een groot deel van het publiek beseft eigenlijk niet hoe de situatie in Afghanistan nu werkelijk is. Er zitten op dit moment 2000 militairen in een onherbergzame provincie die zo groot is als heel Nederland. Er lopen nog steeds twee missies door elkaar heen, de vechtmissie van de Amerikanen (OEF) en de zogeheten opbouwmissie ISAF. Als ze dat uitgelegd krijgen, dan begrijpen ze steeds minder van de inzet van de Nederlandse regering."

Op de avonden was er ruim de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen. Eén van de meest voorkomende vragen was uiteraard, hoe nu verder? Bashir: "Er moet gepraat worden met de Taliban, niet met de harde kern, maar wel met de 90% van de Taliban die uit de Afghaanse bevolking bestaat en die zich vooral uit armoede en wanhoop hebben aangesloten bij de Taliban. Daarnaast moet Nederland Afghanistan in elk geval niet in de steek laten maar helpen, door middel van echte ontwikkelingshulp. Het opbouwproces zal jaren duren en we mogen ook niet verwachten dat er binnen tien jaar een fatsoenlijke democratische rechtstaat is gevestigd in Afghanistan. Het is een geleidelijk proces waarbij we de Afghanen kunnen helpen maar toch zullen de Afghanen het echt moeten doen. Je kan een bevolking niet dwingen zich te emanciperen en zich te ontwikkelen. Dat moeten ze zelf willen en doen!"