Actievoeren helpt: Rotterdam Charlois krijgt buslijn terug (video)

SP'ers in Rotterdam verwelkomen de bus met een spandoek.

“Het herstel van deze buslijn is pas het begin, er moeten nog heel veel wegbezuinigde lijnen terugkomen. Dit actiecomité heeft in ieder geval bewezen dat actievoeren helpt. Wat mij betreft mogen ze deze lijn naar jullie vernoemen.” Dat zei SP-Kamerlid Emile Roemer maandag in Rotterdam bij het feestelijk in gebruik nemen van buslijn 63/64 in de deelgemeente Charlois. De nieuwe buslijn doet veel plekken aan waar vroeger bus 77 langskwam.

Bus 77 ging drie jaar geleden een andere route rijden, waarbij de wijken Carnisse, Pendrecht en Zuidwijk voortaan werden overgeslagen. Het idee was dat bewoners van deze wijken gebruik zouden kunnen maken van de nieuwe Carnisselande tramlijn. Daar dachten de bewoners echter heel anders over. Uit een enquête van de SP onder honderden bewoners in Charlois begin dit jaar bleek dat er een groot gebrek aan goede en directe verbindingen tussen de wijken en de voorzieningen was. Om belangrijke instellingen als ziekenhuizen te bereiken, moesten mensen verschillende keren overstappen. De reistijden per bus binnen Charlois namen bovendien fors toe door het omleiden van bus 77.

Reden genoeg voor de SP en de bewoners om de handen ineen te slaan en flink actie te voeren voor herstel van de buslijn door de wijken. Zo overhandigde de SP een jaar geleden honderden handtekeningen aan de wethouder en trok de partij in januari met tientallen bewoners in een bus naar het stadhuis van Rotterdam om het herstel van de buslijn te eisen. De acties misten hun effect niet: uiteindelijk kon er toch een ringlijn door Charlois terugkeren, wat maandag dus uitbundig werd gevierd.

Emile Roemer: “Er is de afgelopen jaren ontzettend veel bezuinigd op het openbaar vervoer. Hier kun je zien dat dat ook sociale gevolgen heeft. Mensen komen daar heel terecht tegen in opstand. Laat de bewoners van Charlois een inspiratie zijn voor iedereen in dit land die baalt dat zijn bus is verdwenen. Laat iedereen in actie komen.”

Bekijk de reportage van SP-TV

Betrokken SP'ers