Senaat weigert Postwet in behandeling te nemen

“Dit is een volgende overwinning voor de door ons gesteunde postbodes”, zegt SP-senator Tuur Elzinga na afloop van de vergadering van de commissie voor Economische Zaken in de Eerste Kamer. Nadat de postbodes zelf met hun estafettestakingen al een nieuwe CAO afdwongen, zorgt de senaat nu voor het volgende goede nieuws door de invoering van de Postwet tot nader order uit te stellen. Zolang staatssecretaris Heemskerk zelf niet weet wanneer hij tot invoering van de wet zou willen overgaan, lijkt het de senatoren van SP, PvdA, GroenLinks en CU/SGP zinloos om de wet in behandeling te nemen. En ze kregen de rest van de commissie daarin mee.

Elzinga: “Sinds de privatisering van de PTT in 1989 en de beursgang van KPN, de verkoop van het meerderheidsbelang van de staat en de gedeeltelijke liberalisering van de postmarkt, staan de arbeidsvoorwaarden van postbodes onder toenemende druk. Liberalisering leidt bij de post zeker niet tot meer efficiëntie, want drie postbodes die in een straat dezelfde post rondbrengen, waar vroeger één postbode dat werk deed, kun je maar moeilijk efficiënt noemen. Het leidt alleen maar tot concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Dat zie je nu al op een gedeeltelijk geliberaliseerde markt.”

Desondanks wil de EU een geliberaliseerde interne postmarkt. En PvdA-staatssecretaris Heemskerk wilde graag in Europa voorop lopen. Daarom besloot hij verleden jaar om hier de postmarkt (vooruitlopend op de Europese richtlijn) al per 1 januari 2008 volledig vrij te geven. Hij kreeg daarin de Tweede Kamer mee, want daar werd de nieuwe Postwet aangenomen dankzij de drie coalitiepartijen plus D66.

Maar door de ontwikkelingen op de Duitse postmarkt en die van de arbeidsvoorwaarden in Nederland, besloot Heemskerk om de inwerkingtreding van zijn voorstel uit te stellen tot 1 juli. Dat besluit was aanleiding voor de Eerste Kamer nog even af te wachten met de afronding van het wetsvoorstel. In mei had Heemskerk rond de arbeidsvoorwaarden in de Nederlandse postsector nog steeds geen duidelijkheid – de postbedrijven en de bonden stonden nog lijnrecht tegenover elkaar – en daarom besloot hij wederom tot uitstel. Dit keer voor onbepaalde termijn. Dat leidde meteen tot een uitweg uit de impasse in de CAO-onderhandelingen. De druk was voor TNT even van de ketel en de ergste verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden zijn nu – onder druk van de acties – voor in ieder geval een jaar van de baan.

Elzinga: “De staatssecretaris vroeg ons wel om het wetsvoorstel nu te gaan behandelen. Maar dan zou hij zijn handen helemaal vrij hebben en heeft het parlement het nakijken wat betreft de controle op de uitvoerbaarheid van het wetsvoorstel. Wij wensen het moment van de beoogde liberalisering te kunnen afzetten tegen de context waarin dat moet gaan gebeuren en daarbinnen vormen de arbeidsvoorwaarden de belangrijkste randvoorwaarden. Daarom is behandeling van het voorstel nu aangehouden.”

“Misschien zou Heemskerk de impasse moeten gebruiken om eens terug te gaan naar zijn Europese collega’s en op basis van zijn ervaringen tot nu toe er daar voor te pleiten om alsnog ten halve te keren, want ook in dit geval is dat nog altijd beter dan ten hele te dwalen. En in elk geval zal hij goede wettelijke randvoorwaarden moeten creëren om ook voor de toekomst in een geliberaliseerde Europese postmarkt fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor postbodes te waarborgen.”