Nimby-procedure voor Onderbanken ingetrokken

Op aandringen van de Tweede Kamer heeft het Kabinet besloten om de NIMBY-procedure voor Onderbanken in te trekken. Met de Nimby-procedure werd in 2006 de gemeente Onderbanken gedwongen mee te werken aan de kap van 6 hectare bosgebied in Schinveld. Eerder al had de Raad van State Minister Cramer tot twee keer toe terug gefloten over de slechte gang van zaken rond de Nimby. 'Het is nu eindelijk ook tot het Kabinet doorgedrongen', zegt SP Tweede Kamerlid Jan de Wit. 'Die NIMBY moest van tafel. Het vertrouwen van de inwoners van Onderbanken in de overheid is helemaal weg. De minister kan en moet nu hard gaan werken aan herstel van dit vertrouwen'.

In 2005 besloot de regering gebruik te maken van een mogelijkheid in de wet om overheden die niet meewerken aan

maatregelen die van groot belang zijn, daartoe te dwingen: de zogenoemde NIMBY-regeling. Als gevolg van de inzet van NIMBY werden begin 2006 de bomen in 6 hectare van de Schinveldse bossen afgezaagd. De reden toen was dat de bomen te hoog waren gegroeid en een veiligheidsrisico vormde voor de opstijgende en dalende AWACS-vliegtuigen. De geluidsoverlast van deze lawaaibakken is voor de inwonenden en voor het gemeentebestuur van Onderbanken reden zich te verzetten tegen de kap. ‘De SP was altijd tegen de kap', zegt SP woordvoerder Jan de Wit. “Het is natuurlijk onacceptabel dat de problemen van de NAVO-basis zwaarder wegen dan de geluidsoverlast voor de 40.000 omwonenden. Er zijn veel betere alternatieven voor die bejaarde lawaaibakken te vinden'.