Maak diefstal havenpensioenen ongedaan!

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt liep woensdag met honderden actieve en gepensioneerde havenwerkers een protestmars door Rotterdam tegen het vasthouden van miljoenen aan pensioengeld door de verzekeraars Optas en Aegon. De tocht voerde over de Erasmusbrug naar de Rechtbank op de Kop van Zuid waar getuigen worden gehoord in een juridische procedure van werknemers en werkgevers om hun pensioenrechten af te dwingen. Het werk in de haven werd ook een uur stilgelegd.

Ulenbelt met de havenarbeiders

Paul Ulenbelt demonstreert mee met de havenarbeiders

Het pensioenfonds in de havens is geruime tijd geleden geprivatiseerd en ondergebracht bij de pensioenverzekeraar Optas. Optas had ruim 700 miljoen euro 'beklemd vermogen' in kas voor de inflatiecorrectie van de pensioenen. Aegon heeft Optas voor 1,3 miljard euro overgenomen, inclusief dat 'beklemd vermogen'. Nu wil Optas met de opbrengst van de overname kunst aankopen, in plaats van het geld te besteden aan verbetering van de pensioenen. Havenwerkers, de internationale vakbonden, havenwerkgevers en een meerderheid in de Tweede Kamer vinden dat het geld aan de pensioenen van de havenarbeiders besteed moet worden.

Ulenbelt tijdens de mars van havenarbeiders

"Ulenbelt loopt mee in de tocht van de havenarbeiders"

De SP steunt de strijd van de werknemers en de bonden voor een fatsoenlijk pensioen van harte. Paul Ulenbelt: "Wat Aegon en Optas doen is witte-boordencriminaliteit van de eerste orde. Door een schimmig spel tussen de verzekeraars zijn de havenarbeiders beroofd van hun pensioenrechten. Nu dreigt dat geld uitgegeven te worden aan Picasso’s in plaats van aan pensioenen. Als Aegon en Optas blijven weigeren de pensioenen van 60.000 havenarbeiders mee te laten stijgen met de prijzen, zal de SP een initiatiefwet indienen om dit af te dwingen."