'Luiken van het Koninklijk Huis moeten open'

SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak wil weten waarom de Tweede Kamer in het verleden niet goed is geïnformeerd over de kosten van het Koninklijk Huis. Maandagavond spreekt de Tweede Kamer op verzoek van de SP met minister-president Balkenende. Na kritiek van de Kamer beloofde de premier vanaf 2010 meer openheid te geven. De SP wil echter ook volledige openheid over de kosten die in het verleden zijn gemaakt.

Van Raak: “Elk jaar krijgt de Kamer een overzicht van de kosten van het Koninklijk Huis. De SP heeft al jaren twijfels over deze cijfers. En die twijfels blijken nu terecht. De minister-president geeft toe dat hij geen totaaloverzicht kan geven van alle kosten. Hij is zelfs niet in staat om een overzicht te geven van alle regelingen die met de leden van het Koninklijk Huis zijn afgesloten. Daarvoor moet hij eerst vier maanden onderzoek doen.”

Na onderzoek van RTL Nieuws werd duidelijk dat de Kamer in ieder geval in 2005 en 2006 niet goed is geïnformeerd. Over de privé-vluchten van leden van het Koninklijk Huis en over het privé-schip van de koningin. Van Raak: “Waarom heeft de premier dit niet veel eerder toegegeven? Is dat onkunde? Of is dat onwil? En wat is er allemaal nog meer verborgen gebleven?”

Het Huis van Oranje is een particuliere familie, maar met een publieke taak, betaald uit belastinggeld. Daarom is ook publieke controle nodig, vindt Van Raak. “Leden van het Koninklijk Huis zijn kwetsbaar. Als zij zich mengen in politieke discussies, bijvoorbeeld over onze nationale identiteit of over de toekomst van Europa. En als onduidelijkheid ontstaat over kosten en regelingen. De luiken van het Koninklijk Huis moeten daarom snel open.”