Geen invoering topsalarissen schoolmanagers

SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk vindt de geplande zelfverrijking van schoolmanagers onaanvaardbaar. Terwijl de leraren er een paar procent op vooruit gaan, hebben de werkgevers voor zichzelf een loonsverhoging van gemiddeld 37 procent bedacht. Van Dijk: "Omwille van de goede verhoudingen op school is een verbod op dit graaigedrag hard nodig."

De VO-raad (werkgevers in het voortgezet onderwijs) kwam enkele weken geleden met het voorstel om het salaris van hun leden - de schoolbestuurders - fors te verhogen. Van Dijk: "Ik vraag aan minister Plasterk en staatssecretaris Van Bijsterveldt om deze zakkenvullerij te stoppen. Het is onvoorstelbaar dat we het hele jaar discussie voeren over te lage lerarensalarissen en dat het uiteindelijk de bestuurders zijn die er het meest op vooruit gaan. Onderwijsgeld moet worden besteed aan onderwijs, niet aan de BMW van de manager."

Om het lerarentekort op te lossen, mede veroorzaakt door de lage leraarsalarissen, wil Van Dijk fors in het onderwijs investeren: "De commissie Rinnooy Kan adviseert om per direct 1 miljard extra te investeren om het lerarentekort aan te pakken. Minister Plasterk komt pas in 2020 met dat bedrag en tot die tijd krijgen niet alle leraren de loonsverhoging waar zij recht op hebben. Ik heb voorgesteld om deze kabinetsperiode al met 1 miljard te komen. Het moge duidelijk zijn waar we een deel van dat bedrag vandaan halen."